Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Digital I børnehuset Fasangården har man uddannet digitale ambassadører for at fremme børnenes digitale læring. I børnehaven Sommerfuglen er iPaden bandlyst og børnene opfordres derimod  til at bruge deres egen fantasi.
Foto: Lasse Kofod

Digital I børnehuset Fasangården har man uddannet digitale ambassadører for at fremme børnenes digitale læring. I børnehaven Sommerfuglen er iPaden bandlyst og børnene opfordres derimod til at bruge deres egen fantasi.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Elektronik i børnehøjde: I Fasangården er iPaden obligatorisk, hos Sommerfuglen er den langt væk

Politiken har besøgt to institutioner med vidt forskellige holdninger til børns brug af iPad.

Familieliv
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Fem. Seks. Tre. Yes! Du har vundet!«.

5-årige Jonathan krammer begejstret sin ven August. Han har klaret bane 4 i spillet ’Fingu’ med nul fejl og rækker stolt iPaden videre til William, der sætter bane 5 i gang med et hurtigt tryk.

Pærer, æbler og appelsiner glider ned over skærmen, mens en glad melodi lyder fra den firkantede tabletcomputer. De tre drenge sidder med hovederne tæt sammen og følger alle opmærksomt med.

William blotter sin overmund, hvor fortænderne mangler, mens han rutineret forsøger at fange frugterne med det rigtige antal fingre.

»Der er 6! Der er 5!«, hjælper Jonathan, som griner overstadigt og klasker hænderne sammen, hver gang kammeraten rammer plet.

Vi er på stuen Spirerne i Fasangårdens børnehave i Børnehusene Kokkedal.

Her er iPaden en obligatorisk del af hverdagen blandt de 80 børn.

Som en del af legen, når de skal lære tal og bogstaver. Som inspirationskilde, når de skal lege cirkus, og pædagogerne finder et YouTube-klip af manegens mestre. Eller som et kreativt pift til det klassiske vendespil, hvor børnene med hjælp fra en simpel app kan lave brikker med billeder af sig selv, som de kan vende virtuelt.

Børn lærer også digitalt

»Børn lærer på rigtig mange måder. Den digitale er en af dem, og det vil vi gerne understøtte«, siger områdeleder Kristina Avenstrup.

Hun har siden 2012 været med til at gøre Fredensborg Kommunes digitale strategi til virkelighed i Børnehusene Kokkedals institutioner, hvor en række pædagoger er blevet uddannet som digitale ambassadører, for at sikre det, Kristina Avenstrup kalder »reflekteret brug« af de digitale værktøjer.

»Det er os, der beslutter, hvad der er på iPadsene, og vi præsenterer kun børnene for spil og apps, som vi mener kan lære dem noget. De synes, det er virkelig sjovt. Og det kan være meget personligt og nærværende for børnene, når de for eksempel kan tage billeder af hinanden, når de klæder sig ud, eller udvikle deres sociale kompetencer ved at spille sammen«.

LÆS MERE

En ny undersøgelse fra Børnerådet viser, at børnehavebørn er så glade for deres iPads, at to ud af tre siger, at de hellere vil spille på den lille computer end lege med deres kammerater. En glæde ved den digitale verden, der ikke skræmmer Fasangårdens ansatte.

Vi kan ikke komme uden om, at vi lever i en digital virkelighed, hvor børnene allerede i en tidlig alder skal kunne gebærde sig på iPads og computere. Ellers er de bagud, når de kommer i skole

»Børnene kan lære en masse af det. Og vi kan ikke komme uden om, at vi lever i en digital virkelighed, hvor børnene allerede i en tidlig alder skal kunne gebærde sig på iPads og computere. Ellers er de bagud, når de kommer i skole«, siger pædagog Christina Carlsen.

Man skal mærke verden

Den tankegang er delt af mange, men langtfra alle. Det står klart, da vi ankommer til Rudolf Steiner-børnehaven Sommerfuglen i Birkerød. 10 kilometer er der mellem de to institutioner, men ideologisk er der betydelig større afstand.

»Jeg synes, det er en skam at lade børn sidde med en iPad i stedet for at lade dem mærke verden«, siger leder Vera Vester.

Hun elsker selv sin iPad, siger hun, men hun har aldrig overvejet at gøre den til en del af hverdagen blandt Sommerfuglens 18 børnehavebørn.

»Børn er små følende, skabende væsner. Det er nu, de har lyst til at bevæge sig naturligt, rulle sig i sandet og føle sig frem. Den tid kommer ikke igen«.

Vi er gået udenfor i støvregnen. Intet vejr er for dårligt til en tur på legepladsen, hvor alt er lavet af træ. På kanten af sandkassen sidder 5-årige Laila, der med koncentreret mine er i gang med at fylde en kasserolle med muddervand.

En skrålesang om en måge

Lydtæppet udgøres af 5-årige Elva og 6-årige Liva Sofie, der er i gang med at lege »dansetrup« og skråler en sang om en måge, der flyver hele verden rundt, mens de laver sprællemænd i deres flyverdragter.

»Man skal mærke verden«, gentager Vera Vester, mens hun rækker hænderne frem.

»Mærke, at vandet er vådt, malingen klistret, bålet varmt. Lege med fantasien, så en pind pludselig kan være en stok til en gammel dame eller et sværd til en kriger. Hvordan oplever man det med en iPad i hånden«, spørger lederen, der i samme øjeblik er ved at blive kørt ned bagfra af en dreng på en rød legecykel.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Man skulle tro, han har hørt, hvad vi taler om, for i næste sekund illustrerer han hendes pointe ved at sætte to små grene op til panden som horn og udstøde et højt »muuuuh«.

LÆS ARTIKEL

Vera Vester griner og giver ham et kærligt klem. Hun ved godt, at mange af børnene har en iPad derhjemme, og at de formentlig kommer til at bruge den aktivt, så snart de starter i skole til sommer. Af samme grund mener hun, at et digitalt frirum i børnehaven er vigtigt.

»Alle spil og apps er udviklet af voksne. Vi har så travlt med at tænke tingene igennem, målrette dem og styre børnenes leg. Jeg mener, børn i stedet skal have lov til at udfolde deres egen kreativitet«.

Hun er ikke nervøs for, at børnehavens børn kommer bagud i skolen, når de har leget i sandkassen på den digitale udfoldelses bekostning.

»At betjene en iPad kan man lære sådan her«. Vera Vester knipser. »Så nemt kan man ikke lære at mærke verden«.

Man skal mærke verden. Mærke, at vandet er vådt, malingen klistret, bålet varmt. Hvordan oplever man det med en iPad i hånden?

Ipaden supplerer legen

Hos Fasangården understreger pædagog Christina Carlsen, at iPaden ikke erstatter den fysiske leg.

Den supplerer, siger hun:

»Brugen af iPads er kun en lille del af det, vi præsenterer børnene for. Vores børn misser ikke andre former for leg, fordi de lærer at gebærde sig i den digitale verden«.

En af gevinsterne er det sociale liv, iPaden kan være med til at skabe, siger hun.

»Vi oplever, at vores iPads kan være med til at samle børnene og inkludere børn i legen, der kan have svært ved at komme ind i fællesskaber, der handler om fysisk udfoldelse«.

LÆS MERE

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

På Spirestuen er William, August og Jonathan nået til bane 10 i frugttællespillet. De begynder at rykke uroligt rundt på sig på det lille bord, hvor de sidder på knæ i rundkreds.

»Okay, sidste gang så«, siger Jonathan, og skæver ud mod den våde legeplads.

»For så skal vi altså også ud og spille fodbold«.

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • 
    Folkemødet åbner. Statsminister Lars Løkke Rasmussen holder tale. Winni Grosbøll Borgmester. 
Christian Falsnæs performenskunstner får publikum sat i gang.

    Du lytter til Politiken

    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!
    14. juni: Kommer der snart en regering? Nååå nej... der er Folkemøde!

    Henter…

    Kristian Madsen og Amalie Kestler udpeger ugens vigtigste politiske begivenheder. Om regeringsdannelse og om Toga Vinstue. Og møder de politikere, som ellers burde bruge tiden på at danne en regering. Samt en der gik, og en der kom.

  • Du lytter til Politiken

    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...
    13. juni: Folkemøde - Hey, Danmark? Vi skal lige ha' en snak...

    Henter…

    I dag begynder fire dage med Folkemøde på Bornholm - uden den slags debatter, der normalt vækker de store følelser. På Folkemødet diskuterer man De Store Ting. Alt det, som det organiserede Danmark synes er væsentligt at snakke om. Men hvad er dét så?

  • 15.000 mennesker er ansat til at gennemse det indhold, som Facebook vil skåne sine brugere for – videoer af mord, henrettelser eller mishandling af børn. Men hvem er de mennesker, der hver dag renser ud i internettets allermørkeste sider? Politiken har fulgt to af dem. ​

Forsiden