Den daglige tur til arbejdet er en sikker vej til at smide noget af fedtet, viser ny dansk forskning.
Arkivfoto:: Mikkel Berg Pedersen

Den daglige tur til arbejdet er en sikker vej til at smide noget af fedtet, viser ny dansk forskning.

Sundhed

Cykelturen lige så effektiv som fitness

Tag cyklen og tab over 4 kg. Ny forskning viser, at cykeltur til job giver lige så godt som træning.

Sundhed

Ny forskning fra Københavns Universitet viser, at cykling til arbejdet er lige så godt som fysisk træning i fritiden, hvis man vil smide nogle kilo.

»Det her er godt nyt til de mange overvægtige mennesker, der måske ikke har tid eller lyst til at gå i et træningscenter, fordi de efter arbejde også skal hente børn og lave mad. Vores resultat viser, at det er muligt at kombinere sin transport til og fra arbejde med effektiv motion«, siger professor og institutleder Bente Stallknecht.

Hvis du er overvægtig og inaktiv, kan du nemlig tabe fedtmasse mindst lige så effektivt og hurtigt ved at begynde at cykle på arbejde som ved at motionere i et træningscenter. Det konkluderer forskere fra Biomedicinsk Institut på Københavns Universitet i et netop offentliggjort studie i det videnskabelige tidsskrift International Journal of Obesity, se hele studiet her.

Det er uhyre

positivt, at alle tre grupper

vedligeholder muskelmasse – hvilket ikke sker, hvis man bare skærer ned på

kalorierne

Studiet har undersøgt 130 overvægtige mennesker, som ved forsøgets start i 2013 var inaktive.

»Vi ved fra nogle store befolkningsundersøgelser i den engelske Biobank, at cykling til arbejde er forbundet med en lavere bmi og fedtprocent sammenlignet med folk, der transporterer sig i bil. Men dette forsøg er første gang, man konkret undersøger, hvor stor en effekt aktiv transport i form af cykling til og fra arbejde har i forhold til træning i fritiden«, siger Jonas Salling Quist, videnskabelig assistent på Biomedicinsk Institut, der var ph.d.-studerende på projektet og forfatter til studiet.

Deltagerne blev inddelt tilfældigt i fire grupper, den ene gruppe var kontrolgruppen, som intet skulle ændre. De tre andre skulle motionere fem dage om ugen og forbrænde samme antal kilokalorier (320 kilokalorier per dag for kvinder, 420 kilokalorier per dag for mænd).

En af grupperne skulle cykle til og fra arbejde (cirka 7 km per vej). To andre grupper skulle motionere 5 gange om ugen i deres fritid ved henholdsvis moderat og høj intensitet for eksempel på løbebåndet i et fitnesscenter eller ved at løbe eller cykle i naturen. Al træning og cykling blev kontrolleret med pulsur.

Efter seks måneder havde alle tre motionsgrupper reduceret fedtmassen sammenlignet med kontrolgruppen. I gruppen med høj træningsintensitet var fedtmassen reduceret med 4,5 kg fedt i forhold til kontrolgruppen. For moderat intensitet gjaldt det 2,6 kg fedt, mens det i cykelgruppen var 4,2 kg fedt.

Spar 20 minutter om dagen

»De resultater kunne være en motivation for inaktive overvægtige, som kan bruge cyklen og den daglige transport til at komme i gang med at røre sig«, siger Jonas Salling Quist.

»En anden pointe er, at de, der motionerede ved høj intensivitet, opnåede et meget større fedttab, end dem, der i fritiden motionerede ved moderat intensivitet på trods af samme kalorieforbrug. De sparede i gennemsnit cirka 20 minutter i fitnesscentret om dagen og opnåede bedre resultater, hvad angår fedttabet«, siger Jonas Salling Quist, der kunne se en folkesundhedsgevinst ved at lære danskerne om fordelene ved høj intensitet.

Endelig viste forsøget også, at alle tre motionsgrupper, både cyklisterne og fritidsmotionisterne, fik deres fedttab uden at miste muskelmasse.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Det er uhyre positivt, at alle tre grupper vedligeholder muskelmasse – hvilket ikke sker, hvis man bare skærer ned på kalorieindtaget og bliver ved med at være inaktiv«, forklarer Jonas Salling Quist.

Forskeren er godt klar over, at forsøgspersonerne måske ville have fået endnu større effekt, hvis de ikke blot havde lavet kredsløbstræning, men også havde lavet styrketræning.

»Vi ønskede isoleret at undersøge effekten af kredsløbstræning, og vi gik ud fra Sundhedsstyrelsens anbefalinger om 30 minutter om dagen. Ingen tvivl om, at styrketræning ville have en stor effekt, for hvis man øger muskelmassen, og dermed øger hvilestofskiftet, ville der potentielt ske endnu mere«.

Jonas Salling Quist har i disse dage sine forsøgspersoner på visit igen for at se, hvor mange af dem, der siden forsøget sluttede for halvandet år siden, har holdt fast.

»Hypotesen kunne jo være, at en cykeltur er en vane, som er lettere at holde fast i end træning i fritiden, men det ved vi ikke noget om endnu«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce