Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Nima Taheri
Foto: Nima Taheri

Peter Lotinga er en af dem, der lige nu venter på at få afgjort sin klage hos Styrelsen for Patientklager. Foreløbig har han ventet i ni måneder, og styrelsen åbnede først i sidste uge hans sag og påbegyndte behandlingen af den.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Patienter venter over et år i klagesager

Udflytningen af Styrelsen for Patientklager er blevet et mareridt for de folk, der klager over sygehusene. I snit må de nu vente hele 14,5 måneder på at få afgjort deres sag.

Sundhed
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

En junidag sidste år mistede Peter Lotinga sin hustru. Hun havde et alvorligt mavesår, som ikke blev opdaget. Derfor har han sendt en klage til Styrelsen for Patientklager, og foreløbig har han ventet 9 måneder på svar.

Peter Lotinga er langtfra den eneste, der venter længe på at få sin sag afgjort. Målet er 9 måneders ventetid, og der har i årevis været problemer med at leve op til det. Men efter styrelsen flyttede fra København til Aarhus som led i udflytningen af statslige arbejdspladser, er sagsbehandlingstiden løbet løbsk. Bare siden nytår er den steget fra i snit 13,1 måned til nu 14,5 måneder. Det viser helt friske tal, styrelsen har trukket for Politiken.

»Det er fuldstændig urimeligt, og vores oplevelse er, at problemet lige nu bare vokser sig større og større og større«, siger direktør i paraplyorganisationen Danske Patienter Morten Freil.

Han fortæller, at organisationen løbende har kontakt med frustrerede, vrede patienter, som efter at have ventet i månedsvis end ikke har fået en bekræftelse på, at Styrelsen for Patientklager har modtaget klagen. Sidste år klagede 7.369 personer.

De burde som minimum få et overslag på, hvor lang tid det vil tage at behandle klagen, mener Morten Freil: »Det er ubegribeligt, at det er kommet så langt ud«.

Han påpeger, at det krænker retsfølelsen, og man risikerer, at andre patienter i mellemtiden bliver udsat for samme fejl.

Sagerne er ofte ganske alvorlige, viser en gennemgang af

tidligere afgørelser. I flere tilfælde har lægevagten ikke reageret på opkald om patienter, der viste sig at have meningitis. Andre gange er operationer gået galt; en patient fik for eksempel sat sit knæ forkert sammen, mens en kvinde ikke blev ordentligt bedøvet under et planlagt kejsersnit.

Det er ubegribeligt, at det er kommet så langt ud

Der er ikke noget at sige til, at Danske Patienter oplever frustration blandt dem, der venter længe, understreger psykolog Charlotte Green. Det kan fylde hele éns hverdag og føre til søvnløshed og stress.

»Rent psykologisk er det vældig, vældig opslidende, og det går ud over selvværdet, fordi man oplever ikke at blive taget alvorligt, når der bare er tavshed fra systemets side«.

Styrelse: Det kommer til at tage tid

Direktøren for Styrelsen for Patientklager, Lizzi Krarup Jakobsen, afviser at lade sig interviewe, men skriver til Politiken, at hun anerkender, at den lange sagsbehandlingstid er frustrerende for patienter og pårørende. Hun forklarer primært situationen med, at der er opstået en ophobning af sager, fordi styrelsen flyttede. Det skete ad to omgange i 2015 og 2018, og kun i alt 11 medarbejdere valgte at flytte med. Det vil sige, at 219 af de 230 ansatte i styrelsens domicil i Aarhus er nye.

»Klagesager er et komplekst arbejdsområde, der tager tid at lære, og vi må ikke gå på kompromis med kvaliteten. Det kommer derfor til at tage tid, før vi er oppe i den forventede flyvehøjde«, skriver Lizzi Krarup Rasmussen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun vil ikke definere nærmere, hvornår hun forventer, at styrelsen når målsætningen om en gennemsnitlig behandlingstid på 9 måneder. Hun skriver blot, at det bliver »et stykke ud i fremtiden«.

Ellen Trane Nørby (V), sundhedsminister i den forrige regering, undrer sig over, at regeringen ikke har afsat penge til at få bugt med sagspuklen, ud over 20 millioner kroner på sidste års finanslov.

»De penge dækker kun en brøkdel af behovet. Jeg savner at høre en plan fra regeringen«, siger Ellen Trane Nørby.

Jeg savner at høre en plan fra regeringen

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) oplyser i en mail, at han er klar over sagens alvor og arbejder på en handlingsplan: »Opgaven blev ikke løst af den tidligere regering, som kun afsatte et utilstrækkeligt beløb. Den udfordring er vi gået i gang med at løse«, skriver han: »Det bliver et langt og sejt træk«.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

Forsiden