0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Restitution efter maraton

Restitutionen efter den lange maratondistance begynder fra det øjeblik, man passerer målstregen. Tilrettelæg den mest optimale restitution med disse ti tips fra forskellige eksperter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
JACOB EHRBAHN
Foto: JACOB EHRBAHN

Afslapning. Det tager lang tid for kroppen at komme ovenpå efter et maraton. Malou Deichmann kommer med gode råd til restitution efter kraftanstrengelsen.

Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Guides
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Men det bedste du kan gøre er at sænke farten langsomt og lunte eller gå til pulsen begynder at falde. Det er med til gradvist at sænke blodtilførslen til benene, så blodet ikke staser op i benene. Ved hjælp af venepumpen i de arbejdende muskler bliver blodet presset tilbage op i kroppen mod hjertet.

Du kan eventuelt lægge dig ned og bevæge benene med små spark og ryst for også at øge tilbageløbet. Pas dog på du ikke bliver kold.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter