Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Sophie Dupont er meget optaget af jern som materiale, fordi det er let og billigt, og ligesom åndedrættet er det tilgængeligt for alle.
Foto: Mads Nissen

Sophie Dupont er meget optaget af jern som materiale, fordi det er let og billigt, og ligesom åndedrættet er det tilgængeligt for alle.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Performancekunstner Sophie Dupont: »Jeg arbejder meget med at stille spørgsmålstegn ved de ting, som vi egentlig ikke tænker så meget over«

Sophie Dupont bruger og udforsker sig selv og sin krop, når hun med sine værker forsøger at komme nærmere et svar på, hvad det vil sige at være menneske.

iBYEN
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det er min massefylde. Hvis man forestiller sig, at man smeltede mig ned til en trekant, cirkel eller firkant, ville jeg have den størrelse. Det er en måde at undersøge spørgsmålet ’Hvad nu, hvis vi kunne trille?’ på«.

Sophie Dupont sænker blikket, så det lander ved hendes fødder, inden det panorerer hen over de mange skulpturelle geometriske former af jern, som fylder en stor del af gulvet på udstillingsstedet Overgaden. Som performancekunstner har hun balanceret på umenneskeligt høje sko, båret sin egen vægt i form af små saltposer og spenderet en hel nat i sin egen åbne grav, men lige nu står hun bogstavelig talt midt i sin første solopræsentation, ’This Will Also Change’. Den bliver indviet i morgen med en performance, der begynder ved Christianshavns Kanal og derefter blandt andet kan opleves under Cph Art Week.

Jeg har været menneske i 42 år, og når jeg bliver ked af det, tænker jeg stadig: Jeg bliver aldrig glad igen

’This Will Also Change’ er et sanseligt, æstetisk og kropsligt bud på, hvordan vi som mennesker kan forstå os selv i en omskiftelig verden. Udstillingen består af to dele med både nye og ældre værker, som Sophie Dupont har valgt at kalde den horisontale og den vertikale. Den horisontale del repræsenterer alt det udvendige, som man som menneske skal forholde sig til i verden, mens den vertikale del byder på en mere introvert oplevelse af at være menneske. De geometriske former er bindeleddet mellem de to dele, som symboliserer det abstrakte ved at være menneske.

»Jeg arbejder meget med at stille spørgsmålstegn ved de ting, som vi egentlig ikke tænker så meget over, og det er blandt andet den måde, vi er kroppe på. Vi har et hoved, en torso, to arme og to ben, og hvis vi er heldige, kan vi også gå og bevæge os rundt, men hvordan ville vi begå os i verden, hvis vi havde en anden form? Hvis man står på hovedet eller befinder sig i en anden kropslig stilling, end man er vant til, begynder man også at opfatte sig selv og sine omgivelser anderledes«, siger hun og nikker ned mod de mange trekanter, firkanter og cirkler.

»Jeg kan godt lide, at figurerne skaber en form for labyrint, for når man bevæger sig gennem rummet, begynder man også at lægge mærke til, hvordan man træder. Det er det her med at skabe nogle forhindringer, så man i stedet for at tænke på, hvad man skal have til aftensmad, eller hvad man nu skal sige til det der møde, bliver opmærksom på noget så basalt som sin egen gangart«.

At være menneske i verden

Sophie Dupont er uddannet fra Det Kgl. Danske Kunstakademi i 2007. Hendes praksis er inspireret af 1960’ernes og 1970’ernes performancetradition, østlig filosofi, moderne danseteknikker og »levet liv«. Tidligere studerede Dupont dans på London Contemporary Dance School, og måske derfor bruger hun ofte sig selv som materiale. Fælles for alle værker er, at de beskæftiger sig med kroppen og sindet og spændet mellem det abstrakte og det figurative.

»Jeg har faktisk tit selv tænkt over, hvorfor jeg er optaget af det«, funderer hun.

»Jeg tror, at det er, fordi mennesket er et figurativt væsen, men samtidig er der hele den mentale del, som er super abstrakt, og det er i virkeligheden den største del af os, selv om det selvfølgelig er den figurative del, der holder os i live. Det er for at få gjort det abstrakte rum fysisk, for det er der en form for erkendelse og refleksion i. Med min kunst prøver jeg at blive mere bevidst om, hvad det vil sige at være menneske i verden i dag for på den måde også at komme nærmere svaret på det store og måske sværeste spørgsmål: Hvem er man selv?«.

Interessen for menneskets eksistens har Dupont fået ind med modermælken. Som datter af to psykologer og med en familie, der desuden bestod af læger og matematikere, har hun overhørt utallige videnskabelige diskussioner om arv og miljø ved middagsbordet.

»Jeg kan huske, at jeg kom op på min onkels laboratorium i New York, hvor der lugtede af kogt blod, fordi han arbejder med immunologi, og jeg var med mine forældre på psykiatrisk hospital i Aarhus, da de arbejdede der. Min far fortalte om denne her mand, som de gav sandhedsserum, og som sagde: ’I virkeligheden er jeg ikke rigtig tosset, jeg kan bare ikke holde ud at være menneske ude i verden’«.

En emotionel karrusel

Ud over værket ’Breathing Seismograf’, der kan tegne det menneskelige åndedræt ved hjælp af to blyanter, som er forbundet til et bælte om livet, udgøres den vertikale del af ’This Will Also Change’ blandt andet af fire plader af brasiliansk guld, norsk sølv, amerikansk zink og kobber fra Guatemala med små ridser i.

De fire plader er en del af værkserien ’Marking Breath’, som Dupont påbegyndte i 2011, og som siden er blevet opført flere steder i verden. Som en del af værket sidder hun fra solopgang til solnedgang og markerer hvert åndedrag med en streg, som hun ridser ind i pladen, hvis materiale er bestemt ud fra den geografiske kontekst. På et lille bord ligger en bornholmsk sandsten klar til den danske version af værket.

»Åndedrættet er noget, vi bare har, og det er det mest basale for, at vi overhovedet er i live, så det er også et forsøg på at få det hele tilbage til basics«, forklarer Dupont og leder vej gennem labyrinten af geometriske figurer og ind i Overgadens forreste lokale. Her i det horisontale univers troner udstillingens centrale værk, som også bærer titlen ’This Will Also Change’.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Værket består af en stor karrusel med fem platforme, der hver bærer på en skulpturel udformning af en følelse. Titlen refererer til alle de følelsesmæssige skift, som karrusellen repræsenterer, og samtidig markerer den skiftet fra det indadvendte åndedræt til den mere udvendige påvirkning af sindet.

Det mentale rum er så super omskifteligt

»Med karrusellen har jeg haft lyst til at skabe et værk om den kultur, vi lever i, som er så emotionel og følelsesladet, og hvor det mentale rum er så super omskifteligt. I mange kulturer repræsenterer karrusellen og selve hjulet den menneskelige livscyklus, men jeg kan også godt lide karrusellen, fordi den har det her legende element, hvor man kan ride på begæret, vreden og kærligheden, og når man gør det, drejer alle de andre følelser jo med«.

Sophie Dupont går hen til karrusellen og sætter sig på kærlighedsskulpturen, hvis hvide handske omfavner hende for enden af den tynde jernarm. Sekundet efter sidder hun på begærskulpturen, så glaspenissen, som er monteret for enden af en jernstang, næsten stikker ud som et horn i hendes pande.

»Når man er glad og lykkelig, har man stadig en sorg et eller andet sted, så vi er altid det hele. Jeg synes, de fleste af os er tilbøjelige til at tage de her stemninger meget alvorligt, og man glemmer, at det hele måske er anderledes om en time. Jeg har været menneske i 42 år, og når jeg bliver ked af det, tænker jeg stadig: Jeg bliver aldrig glad igen. Det er ret vildt, at det forholder sig sådan«.

Udfylder du dit potentiale?

I en ny tid, hvor vi mennesker stadig skal lære at navigere i uanede mængder af information og stimuli, er et værk som karrusellen og udstillingen ’This Will Also Change’ »selvfølgelig ikke tilfældigt«, røber Dupont. For med alle de indtryk tror hun også, at vi lever i en meget udfordrende tid, hvis vi ønsker at finde ind til os selv.

»Jeg så et interview med kunstneren Agnes Martin (amerikansk abstrakt maler, der levede fra 1912 til 2004, red.), i hvilket hun spørger journalisten: Føler du, at du udfylder dit menneskelige potentiale? Det er det spørgsmål, vi konstant må vende tilbage til, men i vores kultur i dag bliver vi hele tiden fortalt, hvad vi skal opleve, hvordan vi skal gå klædt, og hvem vi skal være venner med. Vi bliver let trukket væk fra vores indvendige anker og oplevelsen af: Hvad synes jeg egentlig selv?«, siger hun og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Jeg har tænkt på, om de her undersøgelser bringer mig tættere på en erkendelse, men jeg ser nok mere kunsten som en frihedsproces. Altså, at bevidstheden kan gøre, at man bliver mere og mere fri. På den måde har kunsten en form for katarsis i sig, fordi man bliver renset efter at have været igennem alle følelsesmæssige bølger. Jeg vil gerne åbne for et større rum, så vi kan opleve, at vi har masser af plads til at være alt det, vi nu er«.

This Will Also Change. Overgaden Institut for Samtidskunst, Overgaden Neden Vandet 17, Kbh. K. 26. aug. - 22. okt..

overgaden.org

IBYEN

Ibyen guider:  Her er 20 af de bedste gratis oplevelser i København

Ibyen guider:  Hvor skal man spise is i København denne sommer? Her er 13 virkelig gode bud

Caféen Snacks & Blues på Guldbergsgade på Nørrebro i København.

Ibyen Cheap Eats:  Her er de 20 bedste serveringer i København, der gør dig mæt for max 100 kr.

Herman H.J. Lynges antikvariat på Silkegade i indre København er Skandinaviens ældste antikvariat.

Henrik Palle guider:  Her finder du Københavns bedste antikvariater

Ibyen klæder dig på:  Her er de bedste loppemarkeder i København


    Anmeldelser af forskellige madboder på Københavns nye madmarked Reffen på Refshaleøen. 

Få overblik:  Her er oversigten over alle Københavns madmarkeder

»Må man ta' hunden med sig ind i himlen...?«. Ibyen guider til byens bedste karaokedestinationer.

Den store karaoke-guide:  Hvad skal I synge? Og hvor? Ibyen og musikanmelderne guider

Der er masser af folkekøkkener i København. Vi guider til 9 af dem.

Spis billigt ude:   Her er 9 folkekøkkener i København

På Darcy's Kaffe i Blågårdsgade på Nørrebro er både kaffen og læsestoffet værd at komme efter.

Syv hyggelige boghandlere:  Her serverer de byens bedste læsestof til kaffen

På Restaurant Trio i Axel Towers er udsigten god, selv når man sidder på tønden.

Guide til Københavns tag­restauranter:  Her kan du spise, drikke og ... ja, tisse med en udsigt

Kafeteria på Statens Museum for Kunst
er bare én af byens nye forbedrede museumscafeer.

Guide:   Her er Københavns bedste museumscafeer