Få avisen leveret hele julen: 15 aviser for kun 199 kr.

Københavns Kommune vil forbinde Operaen med Skuespilhuset med en bro, der går via Nyhavn og Christianshavn.
Foto: JENS DRESLING

Københavns Kommune vil forbinde Operaen med Skuespilhuset med en bro, der går via Nyhavn og Christianshavn.

Byliv

København får omstridt havnebro

Teknik- og Miljøudvalget har trods store protester vedtaget at bygge en stribe broer, der forbinder Nyhavn med Operaen.

Byliv

Københavns havn får en håndfuld nye broer.

Miljø- og teknikudvalget i København har vedtaget at bygge en række broer, der skal forbinde Nyhavn med Operaen.

Udvalget har udpeget vinderen af en arkitektkonkurrence om broforbindelsen, som der nu bliver tegnet kontrakt med.

Beslutning trods strid med staten Beslutningen kommer trods protester fra sejlerfolket og trods en igangværende retslig strid med Kulturministeriet.

Ministeriet mener, at kommunen i sin tid bandt sig til en direkte bro fra Skuespilhuset og den kommende p-kælder til Operaen i stedet for at lade operagæsterne gå en 1,4 kilometer lang omvej ad de broer, kommunen foretrækker.

Ministeriet holder fast i, at der skal opføres en direkte forbindelse mellem de to kulturinstitutioner.

FAKTA

I maj 2001 skrev partierne under på en aftale med staten om at etablere en forbindelse til Dokøen fra Skuespilhuset. Den aftale holder ministeriet fast i, selv om kommunen har opgivet den direkte forbindelse og i stedet satser på Nyhavns-løsningen.

DOKUMENTATIONLæs aftalen mellem Københavns Kommune om om blandt andet operaforbindelsen

Vinder staten sagen mod kommunen, så kan resultatet blive, at der skal opføres endnu en bro på tværs af havnen.

Realdaniafonden har tilbudt Københavns Kommune at finansiere den direkte forbindelse, men da A. P. Møller-fonden kom med et tilbud på en forbindelse, der gik via Nyhavn, valgte bystyret at satse på den løsning.

Borgerdebat efter politisk afgørelse

Samtidigt med rådhusudvalgets vedtagelse af broforbindelsen deltog nogle af deres partifæller i et borgermøde på Christianshavn, hvor der blandt andet blev sat fokus på mulighederne for at sikre, at inderhavnen fortsat er en levende havn med sejlbåde og maritimt liv.

Kritikere af Nyhavns-broerne frygter, at kommunen ved at spærre masteskibene i Christianshavns Kanal inde bag broerne bliver skyld i, at kanalen tømmes for sejlbåde, og at den i fremtiden blot vil rumme småbåde og joller.

SE PROTESTERNE Besøg sammenslutningen Lad Havnen Leves hjemmeside ( eksternt link)

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce