Sydhavnsmetroen skal udsmykkes af kunstnere, og for første gang i Danmark tænkes kunsten med i byggeriet fra begyndelsen. Her er Christian Schmidt-Rasmussens idéskitse for, hvordan stationen på Mozarts Plads skal se ud.
Skitse: Christian Schmidt-Rasmussen

Sydhavnsmetroen skal udsmykkes af kunstnere, og for første gang i Danmark tænkes kunsten med i byggeriet fra begyndelsen. Her er Christian Schmidt-Rasmussens idéskitse for, hvordan stationen på Mozarts Plads skal se ud.

Byliv

Superflex og fire andre kunstnere skal udsmykke metrostationer i Sydhavnen

Kæmpeskultpurer, futuristiske lysinstallationer og vilde vægmalerier. Det er bare noget af den kunst, man vil kunne opleve på de fem metrostationer på Sydhavnslinjen, som åbner i 2023.

Byliv

En københavnsk metrostation er måske ikke ligefrem stedet, hvor du ville forvente at få dig en kulturel oplevelse med aktuel samtidskunst.

Grå beton, glas og skarpt hvidt lys. Store, rene og enkle, men også lidt anonyme, rum.  Det er nok, hvad de fleste forbinder med stationerne, hvor det oftest gælder om bare at holde blikket stift rettet ned mod sin smartphone og komme videre i en fart.

Men det skal være slut nu.

De fem metrostationer på Sydhavnslinjen, der åbner i 2023, skal nemlig udsmykkes med kunstværker af fem forskellige kunstnere og kunstnergrupper. De skal bryde det ensformige udtryk, få de rejsende til at kigge op og give dem en oplevelse med på vejen.

De markante og originale kunstværker indgår i metrorummene som en kombination af arkitektur og kunst på et højt internationalt niveau, vi ikke har set i denne skala i Danmark i nyere tid

Tid og rum på hovedet

Værkerne er specifikt tilpassede stationerne og bliver en integreret del af arkitekturen.

På Havneholmen vil gruppen Superflex, der er kendt for deres ofte politiske og kontroversielle projekter, eksempelvis tage fat om eksisterende elementer fra metrostationerne. Dem vil så de bøje, vende på hovedet og installere rundt omkring på vægge og lofte, mens urene kommer til at gå helt vilkårligt. På den måde bliver stationen til et syret univers, der vender op og ned på tid og rum. Som Superflex selv formulerer det i en pressemeddelelse fra Metroselskabet:

»I metroen udfordres vores perception af tid og rum, når vi rejser ind igennem de sorte huller (tunneller) for at ankomme ved en station, som ser præcis ligedan ud, som den vi forlod. Hvis nu Metroselskabet kunne skrue op for hastigheden, således at vi kunne rejse med lysets hastighed, ville dette blive mere klart«.

Garanteret... Men det ser nu også bare ret fedt ud:

Sådan forestiller Superflex, at Havneholmen metrostation kommer til at se ud.
Skitse: Superflex

Sådan forestiller Superflex, at Havneholmen metrostation kommer til at se ud.

Derudover vil Pernille With Madsen lave et abstrakt og formopløsende lys- og installationsværk på Enghave Brygge. René Schmidt vil hænge en stor spejlblank skulptur ned fra loftet på Sluseholmen og eksperimentere med noget, der ligner flydende beton. På Mozarts Plads laver Christian Schmidt-Rasmussen to vilde og farverige vægmalerier. Og endelig vil Henrik Plenge Jakobsen tilføre Ny Ellebjerg et strejf af mystik og magi med en glaseret væg i syv nuancer af blå og et kæmpestort astronomisk ur.

Værkerne blev udvalgt sidste år af Statens Kunstfond i en idékonkurrence med i alt ti inviterede kunstnere og er realiserede med støtte fra Det Obelske Familiefond og Villum Fonden

Søren Taaning, formand for Legatudvalget for Billedkunst i Statens Kunstfond, siger i pressemeddelelsen:

»På de nye metrostationer bliver kunsten kilet ind som et lille tandhjul i metroens enorme maskineri. De markante og originale kunstværker indgår i metrorummene som en kombination af arkitektur og kunst på et højt internationalt niveau, vi ikke har set i denne skala i Danmark i nyere tid«.

Nye turistattraktioner

Og det er helt rigtigt, at vi aldrig har set noget lignende i Danmark.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Metroselskabet har ganske vist tidligere forsøgt at imødekomme kritikken af metrostationerne ved at udsmykke dem med kunst, og når den nye Cityring åbner i 2019, bliver den da også allerede mere varieret og farverig.

Men værkerne i Sydhavnen er første gang, at man har tænkt kunsten ind i byggeriet fra start af.

Københavns overborgmester Frank Jensen håber derfor, at stationerne ikke alene gør transporten bedre for københavnerne, men også at de kan blive fremtidige turistattraktioner. I pressemeddelelsen udtaler han:

»Når Sydhavnsmetroen åbner, bliver kunstværkerne et særligt kendetegn for de cirka 43.000 daglige passagerer, der til den tid vil benytte metrostrækningen. Værkerne vil bidrage til fortællingen om en spændende og sammensat bydel i København i rivende udvikling, og de vil formentlig blive en helt ny turistattraktion, som vi også kender det fra metrostationer i store metropoler i udlandet som f.eks. New York, Moskva og Paris«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce