En ny undersøgelse blandt 9.000 børn mellem 0-6 år fra 14 kommuner, som blandt andet Rambøll, Aarhus Universitet og Syddansk Universitet står bag, viser, at der er helt op til to års forskelle i små børns kompetencer.
Forskerne bag undersøgelsen har brugt data fra projektet Fremtidens Dagtilbud, hvor børnene blandt andet har fået testet deres ordforråd.
GODE RÅD:
Pædagogerne fik i den forbindelse en liste med 70 ord, som de løbende skulle vurdere, om børnene under 3 år kunne og brugte i deres ordforråd. På listen var blandt andet følgende 20 ord, som er inddelt i kategorier. Ordene på listen er valgt på basis af 6.000 børns ordforråd.
• Lydeffekter og dyrelyde: (for eksempel Av og vov)
• Ord for dyr og ting: ( Bil, bold)
• Ord for mad og drikke ( mad, mælk)
• Små husholdningsting, møbler og rum og steder, man kan tage hen: ( Bord, køleskab, sandkasse
• Mennesker og rutiner: ( Hej, nej)
• Ord for legemsdele: Arm, hår
• Ord for handlinger: Finde, hente, løbe
• Ord der beskriver: Blød, langsom
• Småord: Hver, fordi
Kilde: Dorte Bleses, professor ved Tryg Fondens Børneforskningscenter, Aarhus Universitet, der har været med til at lave undersøgelsen.