Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:

Regeringens trafikråd åben over for ny fartkontrol

Hvis det gør en forskel, er Folketingets kommission for trafiksikkerhed klar til at se på strækningskontrol.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Færdselssikkerhedskommissionen er klar til at kigge på alt, hvad der kan hjælpe i kampen mod flere trafikdrab.

Det siger kommissionens formand, Kim Christiansen (DF), efter at Rådet for Sikker Trafik og Øresundsbroen har efterspurgt strækningskontrol i tunnelen under broen.

Strækningskontrol dækker over, at et system automatisk noterer, hvor en bil kører ind på en strækning, og hvornår den forlader strækningen igen.

Dermed kan man se, om der gennemsnitligt er kørt for stærkt, og der kan udstedes en sanktion.

»Jeg ved, at man bruger det flere steder i udlandet. Strækningskontrol har også fejl, men intet er fuldkomment«, siger Kim Christiansen.

»Men det er bestemt et værktøj, man kan tage i anvendelse sammen med stærekasser. Jeg er åben over for alt, hvad der kan mindske antallet af ulykker«, siger han.

Kontrol mangler ressourcer

Hos Rådet for Sikker Trafik er administrerende direktør Mogens Kjærgaard Møller en fortaler for strækningskontrol. Til en start på Øresundsbroen, men gerne også andre steder.

»Jeg synes, det er et stærkt redskab at tage ind, der kan supplere de andre kontroller. Generelt er politiets færdselskontrol under pres, for de mangler ressourcer og prioriterer tit andre ting«, siger Mogens Kjærgaard Møller.

»Strækningskontrol er måske en af de mest effektive måder at lave fartkontrol på. Og så er det en meget retfærdig måde at gøre det på«, siger han.

Dårlig trafikmoral

Mogens Kjærgaard Møller siger, at det generelt går tilbage med trafikanternes moral, og at mere kontrol vil være en stor hjælp.

Skeler man til antallet af trafikdræbte, er tidligere tiders store fald da også ebbet ud.

Fra årtusindskiftet til 2012 faldt antallet af dræbte fra omkring 500 om året til 167.

Siden er tallet bølget lidt frem og tilbage og lå i 2017 på 175 ifølge Danmarks Statistik.

»Vi er desværre stagneret lidt, men de senere år er der også kommet 200.000 flere biler på vejene«, siger Kim Christiansen.

»Vi er ved at lave en ny målsætning, der gerne skulle pege mod, at vi kommer under 100 dræbte i trafikken om året. Vi skal have så få dræbte og tilskadekomne som muligt. Og vi er positive over for alle måder at opnå det på. Hvis nogen vil have et forsøg med strækningskontrol, så bliver det ikke mig, der kommer til at bremse det«.

ritzau

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse
    Fik du hørt: Indefra USA's voksende White Power-bevægelse

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om hvid racisme og White Power-bevægelsen i USA.

  • Finn Frandsen

    Du lytter til Politiken

    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?
    Fik du hørt: Er vi på vej mod det sidste muh?

    Henter…

    ’Du lytter til Politiken’ holder efterårsferie i denne uge og er tilbage med nye, aktuelle historier mandag den 21. oktober. Men i mellemtiden kan du høre - eller genhøre - fem afsnit af ’Du lytter til Politiken’, som vi har udvalgt til dig fra den forgangne periode. I dag kan du høre om koens fremtid.

Forsiden