I en grå industribygning øst for Aalborg driver Henrik Sand Thomsen en virksomhed, der tuner biler, lastbiler og traktorer.
Ud over i firmaet Sanco Chiptuning at sikre et større bundtræk til de nordjyske motorer er han også en af drivkræfterne bag opbygningen af Nye Borgerliges lokalafdeling i Aalborg og har købt et sponsorat på Nye Borgerliges hjemmeside.
»Nogen skal tage det første skridt. Så det har jeg ikke noget imod at vise. Folk ved jo godt, at når man går ind og køber et sponsorlink på en politisk hjemmeside, er det også, fordi man samtidig gerne vil fortælle, at det står jeg inde for. Det er ikke, fordi jeg forventer at få en voldsom masse kunder ud af det«, siger Henrik Sand Thomsen.
Han har betalt 5.000 kroner gennem Nye Borgerliges såkaldte erhvervsklub, Frihed&Velstand, som ellers har udråbt sig selv til et være en uafhængig interesseorganisation. Derefter har han trukket pengene fra i virksomhedens regnskab for 2017. Som modydelse har tuningfirmaet fået en omtale på Nye Borgerliges ’sponsorside’ og en beskrivelse af virksomheden i partiets nyhedsbrev.
Nye Borgerlige rådgav selv Sanco Chiptuning om, at beløbet var fradragsberettiget, da man mente, at det kunne sidestilles med en almindelig annonce. Problemet er, at støtte til et politisk parti eller politiske formål ikke er fradragsberettiget. Det gælder også annoncer, hvis det primære formål ikke er reklamen, men en personlig interesse for virksomhedens ejer.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage
Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.
Læs videre nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her