Når du under den kommende valgkamp bliver overdynget med politiske annoncer, så vil budskaberne ofte være nøje udvalgt til dig.
De politiske partier kan målrette og differentiere specifikke reklamer om eksempelvis hårdere straffe eller klimapolitik til netop deres potentielle vælgergrupper på internettet og sociale medier.
Samtidig har flere af landets største partier de seneste år købt sig til detaljeret demografisk information om små klynger af borgere, så de kan målrette deres budskaber til netop de vælgere, der forventelig er mest modtagelige over for partiernes politiske løsninger.
Helt centralt står virksomheden Geomatic, som i over 15 år har købt sig til data om danskerne fra Danmarks Statistik og lavet en millionforretning ud af at berige og videresælge information til private virksomheder og en stribe af landets største politiske partier.
Geomatic er ikke den eneste virksomhed, der tjener penge på såkaldt geomapping i Danmark, men firmaet har en særlig forbindelse til de politiske partier. Og netop samarbejdet mellem Geomatic og flere af Folketingets største partier har forandret den måde, valgkampe bliver ført på i Danmark.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her