0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Partier har købt data om borgerne i årevis

Virksomheden Geomatic og Danmarks Statistik spiller en nøglerolle, når flere af landets største partier køber sig til oplysninger om danskerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

Venstre mener, at det i sidste ende er politik og person, der er vejen frem til en valgsejr og ikke penge.

Danmark

Når du under den kommende valgkamp bliver overdynget med politiske annoncer, så vil budskaberne ofte være nøje udvalgt til dig.

De politiske partier kan målrette og differentiere specifikke reklamer om eksempelvis hårdere straffe eller klimapolitik til netop deres potentielle vælgergrupper på internettet og sociale medier.

Samtidig har flere af landets største partier de seneste år købt sig til detaljeret demografisk information om små klynger af borgere, så de kan målrette deres budskaber til netop de vælgere, der forventelig er mest modtagelige over for partiernes politiske løsninger.

Helt centralt står virksomheden Geomatic, som i over 15 år har købt sig til data om danskerne fra Danmarks Statistik og lavet en millionforretning ud af at berige og videresælge information til private virksomheder og en stribe af landets største politiske partier.

Geomatic er ikke den eneste virksomhed, der tjener penge på såkaldt geomapping i Danmark, men firmaet har en særlig forbindelse til de politiske partier. Og netop samarbejdet mellem Geomatic og flere af Folketingets største partier har forandret den måde, valgkampe bliver ført på i Danmark.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere