0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Partier har købt data om borgerne i årevis

Virksomheden Geomatic og Danmarks Statistik spiller en nøglerolle, når flere af landets største partier køber sig til oplysninger om danskerne.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Arkivfoto: Jens Dresling

Venstre mener, at det i sidste ende er politik og person, der er vejen frem til en valgsejr og ikke penge.

Danmark

Når du under den kommende valgkamp bliver overdynget med politiske annoncer, så vil budskaberne ofte være nøje udvalgt til dig.

De politiske partier kan målrette og differentiere specifikke reklamer om eksempelvis hårdere straffe eller klimapolitik til netop deres potentielle vælgergrupper på internettet og sociale medier.

Samtidig har flere af landets største partier de seneste år købt sig til detaljeret demografisk information om små klynger af borgere, så de kan målrette deres budskaber til netop de vælgere, der forventelig er mest modtagelige over for partiernes politiske løsninger.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts