En kontrakt om fFiberoptisk netværksudstyr fra Huawei til Banedanmarks digitale infrastruktur langs jernbanen er pludselig blevet revet over.
Foto: Jens Dresling

En kontrakt om fFiberoptisk netværksudstyr fra Huawei til Banedanmarks digitale infrastruktur langs jernbanen er pludselig blevet revet over.

Danmark

Banedanmark annullerer sin nye kontrakt med Huawei-udstyr

Kritisk netværksudstyr til den danske jernbane skal alligevel ikke leveres af den omstridte kinesiske virksomhed. Bekymringen over Huawei breder sig i det offentlige.

Danmark

I kan stole trygt på os, lød det fra den kinesiske techgigant Huawei i et åbent brev til Folketinget i december. Men på trods af forsikringen breder der sig tilsyneladende en frygt for den kinesiske it- og teleproducent i den offentlige sektor.

Ifølge centrale kilder annullerede Banedanmark i fredags en kontrakt med Huaweis største partner i Danmark, NetNordic. Så sent som i november 2018 havde parterne ellers indgået en seksårig aftale om, at NetNordic og Huawei skulle levere fiberoptisk netværksudstyr til den danske jernbane. Udstyret skulle håndtere den stigende digitale trafik i Banedanmarks netværk, der anses for at være kritisk infrastruktur, fordi det er afgørende for togdriften og informationer mellem mennesker og systemer.

Lever ikke op til sikkerhedskrav

Banedanmarks officielle forklaring på den pludselige annullering af en kontrakt er, at der i udbuddet ikke var blevet indskrevet krav om cybersikkerhed. Søren Boysen, som er direktør for signalsystemer, skriver i en mail til Politiken, at Banedanmark på det seneste har fået et stigende fokus på cybersikkerhed og derfor har skærpet indsatsen for at sikre sig mod eventuelle trusler i de kontrakter, den statslige styrelse indgår.

»I takt med at vi måtte finde kontrakter og udbud, som ikke lever op til Banedanmarks krav, vil vi afgøre, om kontrakten eventuelt skal annulleres, eller om et udbud skal gå om. Indtil videre er en enkelt kontrakt til en dansk leverandør blevet annulleret«, siger Søren Boysen, der er direktør for signalsystemer i Banedanmark.

Af fortrolighedshensyn ønsker han ikke at kommentere den kontrakt, som nu er blevet annulleret.

Banedanmark har tilsyneladende vurderet, at det er for usikkert at lukke Huawei ind i sin kritiske infrastruktur.

Politiken har siden mandag forgæves søgt kommentarer fra Netnordic.

Banedanmarks skridt er, så vidt vides, den første konsekvens for Huawei på dansk grund, efter at presset på selskabet de seneste måneder er intensiveret. Huawei fremhæver i en helt kortfattet kommentar til Politiken, at virksomheden ikke har gjort noget galt:

»Vi har ikke mistet nogen kontrakt på grund af konkrete cybersikkerhedskrav, som vi ikke har levet op til«, lyder det.

Det er en henvisning til, at Banedanmark slet ikke formulerede sikkerhedskrav i kontrakten.

Stadig flere vestlige lande har, på grund af frygten for at blive underlagt kontrol eller spionage fra Kina, blokeret eller begrænset Huawei fra kritisk infrastruktur, såsom de kommende 5G-telenetværk.

5G-netværket bliver et endnu mere kritisk stykke infrastruktur end det nuværende 4G, som Huawei herhjemme har opbygget og driver for TDC. Nye teknologier som selvkørende biler og intelligente produkter i hjemmet og byerne skal kobles på det nye højhastighedsnetværk, der er femte generation af det internet, vi får via mobilmaster.

De internationale skridt og advarslerne om Huaweis tætte relation til den kinesiske stat har de seneste uger også fået den danske regering og Forsvarets Efterretningstjeneste til at ytre bekymring.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Trussel mod transportsektoren

Center for Cybersikkerhed (CFCS) under Forsvarets Efterretningstjeneste udgav i december en ny trusselsvurdering, som konkluderede, at der er en høj risiko for cyberspionage i transportsektoren:

»Truslen fra cyberspionage er højest for virksomheder og organisationer i den sektor, der beskæftiger sig med udviklingen af nye transportteknologier og konstruktion og drift af avancerede transportsystemer. Truslen er også højest for virksomheder, som er i udbudsrunder eller samarbejder med virksomheder fra visse lande«.

Peter Kruse er it-sikkerhedsspecialist i selskabet CSIS. For ham er Banedanmarks annullering af kontrakten om Huawei-leverancer udtryk for rettidig omhu.

»Mange er begyndt at få øjnene op for, at de har at gøre med en virksomhed, som er meget lidt transparent, og som er underlagt den kinesiske regerings lange arme. Banedanmark har tilsyneladende vurderet, at det er for usikkert at lukke Huawei ind i sin kritiske infrastruktur. Og det giver god mening, for når man først har viklet sig ind i en leverandør, kan det være svært at vikle sig ud igen – bare se på al den fnidder med TDC«, siger Peter Kruse med henvisning til TDC’s afhængighed af Huaweis teknologi gennem milliardstore kontrakter.

Peter Kruses it-sikkerhedsfirma har en række offentlige kunder, og flere af dem har den seneste tid udtrykt bekymring og søgt rådgivning om, hvordan de skal forholde sig til Huawei. Ifølge Politikens oplysninger går bekymringen om nuværende og fremtidige it-leverancer fra Huawei igen i flere statslige myndigheder.

Huawei er medlem af DI, og her peger digitaliseringspolitisk chef Christian Hannibal på, at ingen lande har fremlagt beviser for, at Huawei har gjort noget forkert.

»Hvis man som kunde er utilfreds med sin leverandør af en eller anden grund, må man jo træffe de beslutninger, man finder nødvendige. Men man må bare sige, at indtil videre er der ingen myndighedsvurdering af, at Huawei skulle være særlig farlig. Der er ingen rygende pistol, og det er det, vi må forholde os til«, siger Christian Hannibal.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I Folketinget har både SF og DF tilkendegivet, at de ønsker Huawei udelukket fra det kommende 5G-netværk. TDC skriver til Politiken, at selskabet altid følger de danske myndigheders anbefalinger og har meget tæt dialog med Center for Cybersikkerhed:

»Det er klart, at vi også følger situationen tæt og orienterer os politisk. Denne proces er også en del af vores beslutningsproces«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?
    Hør podcast: Michelin-stjerner – fisefornemt snobberi eller brugbar guide?

    Henter…

    I aftes udkom årets store madbibel - Michelin-guiden 2019. Michelin har været den højeste kulinariske smagsdommer i en tid, hvor madkultur er blevet en international megatrend, og kokke er blevet rockstjerner. Men er stjernerne lige så vigtige pejlemærker, som de har været?

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

Forsiden

Annonce