0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Overblik: Her er de seks grunde til, at efterretningschef og to andre chefer er fritaget fra tjeneste

Tilsyn rejser en hård kritik af Forsvarets Efterretningstjeneste. Det involverer både ulovlig spionage og skjulte oplysninger. Få overblik over kritikken her.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling

Tilsyn rejser en hård kritik af Forsvarets Efterretningstjeneste, der bl.a. har til huse på Kastellet.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) har i årevis brudt loven, og skjult det for det tilsyn, der holder øje med spiontjenestens virke.

Det konkluderer Tilsynet med Efterretningstjenesterne i en pressemeddelelse kort efter at det er kommet frem, at FE-chefen, Lars Findsen, og to ledende medarbejdere er blevet sendt hjem.

I den opsigtsvækkende sag har Tilsynet med Efterretningstjenesterne undersøgt en større mængde materiale, som en eller flere whistleblowere har overdraget til tilsynet i november 2019.

Materialet var af så bemærkelsesværdig en karakter, at tilsynet løbende har holdt forsvarsminister Trine Bramsen (S) orienteret om sagens udvikling. Fredag, 21. august 2020, lå resultatet af undersøgelsen så klart i form af en analyse i fire bind til forsvarsministeren med tilsynets konklusioner og anbefalinger.

Her kan du læse hovedpunkterne fra TET, som de er refereret i pressemeddelelsen.

Det er værd at notere sig, at det alene er de uklassicierede resultater af undersøgelsen, der er lagt frem for offentligheden. Eventuelle hemmeligtstemplede oplysninger fremgår ikke.

Her er hovedpunkterne:

  • I en årrække fra 2014 til 2020 har Forsvarets Efterretningstjeneste »tilbageholdt centrale og afgørende oplysninger for tilsynet og givet tilsynet urigtige oplysninger om forhold« vedrørende tjenestens indhentning og videregivelse af oplysninger«. Tilbageholdelsen af de centrale og afgørende oplysninger er sket i forbindelse med såvel tilsynets kontroller og på møder med chefen for Forsvarets Efterretningstjeneste. Siden december 2015 har FE-chefen heddet Lars Findsen. Før det var det den kommende ambassadør i Tyskland, Thomas Ahrenkiel, der stod i spidsen for FE.
  • Centrale dele af Forsvarets Efterretningstjenestes indhentning af information har risiko for, at der bliver indsamlet information om danske statsborgere. Det er i strid med tjenestens virke, der ikke må spionere mod danskere her i landet, med mindre de har en dommertilladelse.
  • Ledelsen i FE har ikke fulgt op på indikationer af spionage inden for Forsvarsministeriets område.
  • Tilsynet vurderer, at der i FE-ledelsen og i dele af tjenesten har været en kultur, hvor ’uberettigede aktiviteter eller uhensigtsmæssige forhold søges skrinlagt’ og skjult for tilsynets kontrol med efterretningstjenesten.
  • Forsvarets Efterretningstjeneste har før tilsynets oprettelse i 2014 haft ulovlige operationelle aktiviteter, der strider mod dansk lovgivning. FE har blandt andet indhentet og videregivet en betydelig mængde oplysninger om danske statsborgere.
  • FE har uberettiget behandlet oplysninger om en ansat i Tilsynet med Efterretningstjenester.

På baggrund af analysen har tilsynet en række anbefalinger til regeringen og Folketingets partier.

Tilsynet anbefaler blandt andet, at der snarligt laves en evaluering af FE-loven, så man kan tage stilling til om tilsynet har de nødvendige kompetencer og ressourcer til at passe sin rolle som tilsyn og effektivt kontrollere Forsvarets Efterretningstjeneste. Helt specifikt bør der tages stilling til, om tilsynet skal have kompetence til at afhøre FE’s medarbejdere under vidneansvar.

Desuden anbefaler tilsynet, at der oprettes en ekstern whistleblowerordning for FE, så nuværende og tidligere FE-ansatte bedre kan ytre sig om kritisable forhold uden at frygte for repressalier og at blive retsforfulgt.

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter