0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Utilfredse kommuner laver deres egen havplan for det vestlige Kattegat

Ni kommuner i Østjylland er utilfredse med, at kystturisme ikke kommer med i Danmarks første havplan. Derfor kommer de med deres egen, forskningsbaserede havplan.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Tanja Carstens Lund/RITZAU/SCANPIX
Foto: Tanja Carstens Lund/RITZAU/SCANPIX

Sælsafari med paketskibet 'Skødshoved' ved det sydlige Djursland. Et eksempel på den kystturisme, som efter ni østjyske kommuners mening burde være en selvfølgelig del af en national havplan. En enkelt sæl viste sig på denne tur.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Når Danmarks første havplan sidst på efteråret bliver sendt i høring, kan Søfartsstyrelsen imødese et høringssvar noget ud over det sædvanlige: Ni kommuner i Østjylland er gået sammen om at få udarbejdet deres eget forslag til en havplan for den vestlige del af Kattegat – fra Mariager Fjord over Anholt ned til Vejle Fjord.

Kommunerne mener nemlig, at den nationale havplan vil udelade vigtige områder, fordi kysten og kystturisme ikke indgår i den. En forskergruppe under ledelse af professor i marin økologi og modellering Bo Riemann, Aarhus Universitet, er i fuld gang med at udarbejde det faglige grundlag for de ni kommuners plan, et projekt til i alt 1,8 millioner kroner.

»Vores overordnede holdning er, at en havplan skal være en hav- og kystplan, ligesom man har valgt at gøre i Sverige. Og så har vi helt konkret en kæmpeinteresse, fordi Syddjurs Kommune har 166 kilometer kyststrækning. Turismen betyder rigtig meget økonomisk i Syddjurs, og det øger helt vildt i øjeblikket«, siger Syddjurs Kommunes borgmester, Ole Bollesen (S).

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts

Annonce