Muslimsk arbejdskraft skal være billig for at klare sig, og vi har mere tillid til Anders end til Ali. Det er kort sagt konklusionen, efter at forskere ved Økonomisk Institut på Københavns Universitet har foretaget et eksperiment med 56.000 danske husstande.
Halvdelen af husstandene modtog – fordelt tilfældigt – en pjece med tilbud om rengøring fra et fiktivt firma, hvor den ansatte, der skulle ud med kost og klud, var navngivet; nogle med danske navne, andre med et navn fra muslimsk kultur.
Når timepris og kundevurderinger var ens, var den telefoniske interesse for at hyre servicepersoner med muslimske navne kun en femtedel af, hvad den var for servicefolk med danske navne.
Først når arbejdskraften med muslimske navne var 25 procent billigere end for arbejdskraft med danske navne var der samme efterspørgsel. Resultatet forbløffer en af forskerne, assisterende professor Paolo Falco, Københavns Universitet.
»Det enestående ved denne undersøgelse er dels, at vi så at sige kommer helt ind i folks hjem for at se, hvordan familierne lader deres valg styre af eventuelle fordomme. Og ikke mindst hvor meget de er villige til at give køb på deres holdninger til mennesker med indvandrerbaggrund, hvis de kan hyre dem meget billigere«, siger Paolo Falco.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.
Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.
Prøv Politiken nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her