0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ombudsmand kritiserer DSB for at knægte ansattes ytringsfrihed

En togfører og en lokomotivfører fik advarsler af DSB’s ledelse, da de under en konflikt tog bladet fra munden og kritiserede DSB-ledelsen i klare vendinger. Advarslerne var ulovlige, fastslår Folketingets Ombudsmand.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Joachim Adrian
Foto: Joachim Adrian

Der blev gået til stålet, da der i 2018 udbrød konflikt mellem DSB's ledelse og togførere og lokomotivførere. De ansatte protesterede voldsomt mod forringelser af deres arbejdsvilkår, og de var i deres gode ret til at bruge en meget direkte tone, fastslår Folketingets Ombudsmand. Arkivfoto.

Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Danmark
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det var i strid med reglerne om offentligt ansattes ytringsfrihed, da ledelsen i DSB gav en togfører og en lokomotivfører advarsler for at have kritiseret DSB-ledelsen under en ophedet faglig konflikt i 2018 og 2019. Det fastslår Folketingets Ombudsmand efter en gennemgang af sagerne, og han har derfor påtalt sagen over for DSB’s ledelse.

De to DSB-medarbejdere, der havde været ansat i DSB i 15-20 år, fremsatte deres kritik af DSB’s ledelse under en faglig konflikt i 2018 og 2019. Konflikten var opstået, da DSB havde meldt sig ind i Dansk Industri, og DSB’s ledelse ønskede ændringer i lokalaftalen med Dansk Jernbaneforbund om det kørende personales arbejdstid, løn og pension, ligesom DSB’s ledelse ønskede en ny tillidsmandsaftale.

De ansatte opfattede DSB-ledelsens krav som en voldsom forringelse af deres arbejdsvilkår, hvor de i forvejen skal arbejde både dag og nat og i weekender og på helligdage. Det fik først togføreren til i slutningen af 2018 at skrive et længere blogindlæg på avisen.dk under overskriften:

»Togfører til cheferne: Smid habitten og kom ned i maskinrummet«.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til hele Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter