0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Minister siger nej: Forslag om trængselsafgift i København skudt ned efter få timer

Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger nej til at indføre en trængselsafgift i hovedstaden.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jens Dresling
Foto: Jens Dresling
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
København
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Transportminister Benny Engelbrecht (S) siger nej til at indføre en trængselsafgift i hovedstaden.

Regeringen kommer ikke til at anbefale, at der bliver indført en såkaldt trængselsafgift for bilister i miljøzonen i København og på Frederiksberg.

Det siger transportminister Benny Engelbrecht (S) fredag ved et pressemøde i Transportministeriet.

»Vi har ikke en ambition om at indføre en afgift i København. Der er mange måder at bekæmpe trængsel på, i hele landet i øvrigt, og det her er ikke en løsning, som vi vil«, siger han.

Muligheden for at indføre en trængselsafgift var ellers med, da Kommissionen for grøn omstilling af personbiler klokken 10 fredag fremlagde sin anden delrapport. Knap tre timer senere havde transportministeren skudt ideen ned.

Kommissionen har arbejdet med både en minutmodel og en dagsmodel, altså hvor bilister betaler en afgift afhængig af, om de kører inde i miljøzonen i et antal minutter eller en hel dag.

Betalingen skal også være afhængig af, om man kører i eller uden for myldretiden, der er defineret som mellem klokken 7-9 og klokken 15-17.

Benny Engelbrecht mener ikke, at en trængselsafgift i København og på Frederiksberg vil kunne få mange til at fravælge bilen til fordel for den kollektive trafik.

»Vi skal sikre, at der er en tilstrækkelig kollektiv trafik, som vi så vil kunne lokke folk over i, og det er der ikke i tilstrækkeligt omfang«.

»Det vil være noget af det, vi skal kigge på i en grøn mobilitetsplan, når vi skal kigge på infrastrukturinvesteringer«, siger transportministeren.

Socialdemokratiet havde for en del år siden planer om at indføre betaling for kørsel omkring København.

Tilbage i 2012 måtte den daværende S-R-SF-regering efter massiv modstand imidlertid skrinlægge planerne om at indføre en såkaldt betalingsring.

ritzau