0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

Flyafgifter: Radikale kæmper videre for gøre det dyrere at flyve

Regeringen afviste at gøre det dyrere for danskerne at flyve. Men både de radikale og Klimarådet lægger pres på regeringen for at få indført flyafgifter.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Nima Taheri
Foto: Nima Taheri

Lønmodtagerne med den højeste løn bruger flest penge på at flyve, men de studerende bruger den største del af deres løn.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De radikale fik ikke nogen afgift på flyrejser med i aftalen om finansloven, men partiet vil fortsætte kampen for at gøre det dyrere at flyve, og den kamp vil partiet føre både inden og uden for Christiansborg.

»Vi er villige til at gå på kompromis for at få en flyafgift, og vi har bestemt tænkt os at fortsætte den kamp længe endnu«, siger partiets klimaordfører, Ida Auken til Ritzau.

De radikale har længe arbejdet for at få en flyafgift, men regeringen har hidtil afvist forslaget. Og det skete også i forhandlingerne om finansloven.

En række lande har indført en flyafgift i en aller anden form, men Socialdemokratiet har hidtil afvist forslaget, fordi det enten vil ramme socialt skævt eller ikke have nogen gavnlig effekt på klimaet.

»I de lande, hvor man har indført meget lave flyafgifter, har de formentlig ikke rigtig nogen effekt. På et møde for ganske nylig spurgte jeg forsamlingen, om de var villige til at betale bare 500 kr. mere for en flybillet for klimaets skyld. Så rakte næsten alle hånden i vejret, men dermed har de desværre også bevist den pointe, at en lav flyafgift næppe har en adfærdsregulerende effekt. Det vil formentlig først batte, hvis man laver nogle meget høje flyafgifter, og det vil så ramme familier med en lav indkomst ekstra hårdt. Derfor er vi modstandere af at indføre en flyafgift«, har klimaminister Dan Jørgensen (S) sagt.

Nyt krav til foråret

Regeringen vil hellere – i stedet for at forhindre de danskere, der har færrest penge, i at flyve – investere i en omstilling af flytransporten, så den i fremtiden kan drives af bæredygtige brændsler.

Men det argument får ikke de radikale til at opgive kampen for en flyafgift, og partiet håber, at næste mulighed for at få den vedtaget vil opstå, når der er forhandlet en klimalov, og den i løbet af foråret skal følges op af en klimahandlingsplan.

Hvis de radikale heller ikke kommer gennem med ønsket i den forhandling, vil partiet søge at få flyafgiften med i finansloven for 2021. Og hvis det heller ikke fører til noget vil partiet overveje at »gå til branchen selv, hvis regeringen bliver ved med at stritte imod«.

»Så gør vi det«, siger Ida Auken.

Regeringen er også under pres fra Klimarådet, der for en måned siden i et notat anbefalede regeringen og Folketinget at indføre en passagerafgift, som nabolande som Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har indført.

Jo flere penge man tjener, jo større andel af ens disponible indkomst går til flyvning

»I Tyskland koster en tur til London ca. 50 kr. i afgift i øjeblikket, mens en længere rejse til Bangkok beløber sig til ca. 300 kr. Klimarådet lægger op til, at Danmark som et første skridt på vejen mod at regulere luftfartens klimabelastning følger modellerne i Sverige og Tyskland«, skrev rådet i sit notat 7. november.

Klimarådet mener, at det er muligt at indføre en afgift, som ikke især rammer borgerne med de mindste indkomster.

»En afgift, der generelt øger prisen på flyrejser, ser ud til i overvejende grad at blive betalt af dem med størst indkomster«, skrev Klimarådet i sit notat.

»Det skyldes, at det er højindkomstgrupper, der bruger flest penge på flyvning ikke blot i kroner og øre, men også i forhold til deres indtægt. Det vil sige, at jo flere penge man tjener, jo større andel af ens disponible indkomst går til flyvning«.

Unge er vilde med at flyve

Klimarådets tal viste, at en lønmodtager på højeste niveau i gennemsnit bruger godt 3.000 kr. – 0,8 procent af sin disponible indtægt – om året på flyrejser, mens en lønmodtager på grundniveau bruger knap 1.500 kr. om året, svarende til knap 0,6 procent af sin disponible indkomst.

»Den præcise fordelingsmæssige effekt af en flyafgift vil dog afhænge af udformningen af flyafgiften«, skrev Klimarådet.

De eneste, der bryder mønstret med, at jo mere man tjener, jo flere penge bruger man på flyrejser, er de uddannelsessøgende, der er de absolutte topscorere målt på, hvor stor en andel af deres indkomst, de bruger på flyrejser. De studerende bruger 1,8 procent af den disponible indkomst, svarende til godt 1.000 kr. om året.

Annonce

Madsen & Magten

  • Madsen & Magten

    Madsen & Magten: Vi er gået på juleferie
    Madsen & Magten: Vi er gået på juleferie

    Henter…

    Du ønskes en glædelig jul fra Madsen & Magten. Vi er gået på juleferie, men vender tilbage i 2021 med en masse nyt, og gammelt, om dansk politik.

  • Finn Frandsen

    Madsen & Magten

    Madsen & Magten: Alle taler om Støjberg
    Madsen & Magten: Alle taler om Støjberg

    Henter…

    I dag kan du høre en hel udsendelse om Inger Støjberg og Instrukskommissionen. Det kan ikke være meget anderledes, når en af landets mest markante politikere bliver beskyldt for at bryde loven som minister og lyve for offentligheden og Folketinget. For det var i runde træk konklusionen, da Instrukskommissionen mandag afleverede sin første rapport.

    Vi lægger ud med at tale om Støjbergs risiko for at ende som anklaget i en rigsretssag.

    Hvordan endte hun der, og tør socialdemokraterne sætte hende på anklagebænken, når nu de selv er kommet til at aflive 17 millioner mink uden at have styr på paragrafferne? 

    Så laver vi en hurtig afstikker omkring Liberal Alliance, der pludselig dukkede op i nyhedsstrømmen med en melding om, at de er klar til at rejse en rigsretssag mod Inger Støjberg.

    Partiet var ellers imod overhovedet at undersøge sagen om den ulovlige instruks, så hvad foregår der i partiet – og betyder det noget for samlede billede? Det har Kristian Madsen et bud på.

    Og til sidst ser vi på Inger Støjbergs eget parti. For på en eller anden måde virkede det som om, Instrukskommissionens rapport kom bag Venstre. Og igen fik udstillet hendes formand Jakob Ellemann-Jensen som en svag leder.

  • Philip Davali/Ritzau Scanpix

    I dette afsnit skal det handle om mandagens pressemøde, hvor Mette Frederiksen rullede en bølge af corona-stramninger ud og pludselig lignede den statsminister, vi lærte at kende i marts. Så er alt godt igen for regeringen? Hvad gør en klog Ellemann nu? Og hvordan kan det være, at Mette Frederiksen slipper så godt afsted med ikke at svare på mediernes spørgsmål?

    Vi kommer heller ikke udenom finansloven og det gavehumør, Nicolai Wammen tilsyneladende er i. Men hvor kommer alle pengene fra? Og hvorfor sidder ikke alle partier med rundt om træet?

Annonce

For abonnenter

Podcasts