0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nima Taheri
Foto: Nima Taheri

Lønmodtagerne med den højeste løn bruger flest penge på at flyve, men de studerende bruger den største del af deres løn.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Flyafgifter: Radikale kæmper videre for gøre det dyrere at flyve

Regeringen afviste at gøre det dyrere for danskerne at flyve. Men både de radikale og Klimarådet lægger pres på regeringen for at få indført flyafgifter.

Politik
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

De radikale fik ikke nogen afgift på flyrejser med i aftalen om finansloven, men partiet vil fortsætte kampen for at gøre det dyrere at flyve, og den kamp vil partiet føre både inden og uden for Christiansborg.

»Vi er villige til at gå på kompromis for at få en flyafgift, og vi har bestemt tænkt os at fortsætte den kamp længe endnu«, siger partiets klimaordfører, Ida Auken til Ritzau.

De radikale har længe arbejdet for at få en flyafgift, men regeringen har hidtil afvist forslaget. Og det skete også i forhandlingerne om finansloven.

En række lande har indført en flyafgift i en aller anden form, men Socialdemokratiet har hidtil afvist forslaget, fordi det enten vil ramme socialt skævt eller ikke have nogen gavnlig effekt på klimaet.

»I de lande, hvor man har indført meget lave flyafgifter, har de formentlig ikke rigtig nogen effekt. På et møde for ganske nylig spurgte jeg forsamlingen, om de var villige til at betale bare 500 kr. mere for en flybillet for klimaets skyld. Så rakte næsten alle hånden i vejret, men dermed har de desværre også bevist den pointe, at en lav flyafgift næppe har en adfærdsregulerende effekt. Det vil formentlig først batte, hvis man laver nogle meget høje flyafgifter, og det vil så ramme familier med en lav indkomst ekstra hårdt. Derfor er vi modstandere af at indføre en flyafgift«, har klimaminister Dan Jørgensen (S) sagt.

Nyt krav til foråret

Regeringen vil hellere – i stedet for at forhindre de danskere, der har færrest penge, i at flyve – investere i en omstilling af flytransporten, så den i fremtiden kan drives af bæredygtige brændsler.

Men det argument får ikke de radikale til at opgive kampen for en flyafgift, og partiet håber, at næste mulighed for at få den vedtaget vil opstå, når der er forhandlet en klimalov, og den i løbet af foråret skal følges op af en klimahandlingsplan.

Hvis de radikale heller ikke kommer gennem med ønsket i den forhandling, vil partiet søge at få flyafgiften med i finansloven for 2021. Og hvis det heller ikke fører til noget vil partiet overveje at »gå til branchen selv, hvis regeringen bliver ved med at stritte imod«.

»Så gør vi det«, siger Ida Auken.

Regeringen er også under pres fra Klimarådet, der for en måned siden i et notat anbefalede regeringen og Folketinget at indføre en passagerafgift, som nabolande som Sverige, Norge, Tyskland og Storbritannien har indført.

Jo flere penge man tjener, jo større andel af ens disponible indkomst går til flyvning

»I Tyskland koster en tur til London ca. 50 kr. i afgift i øjeblikket, mens en længere rejse til Bangkok beløber sig til ca. 300 kr. Klimarådet lægger op til, at Danmark som et første skridt på vejen mod at regulere luftfartens klimabelastning følger modellerne i Sverige og Tyskland«, skrev rådet i sit notat 7. november.

Klimarådet mener, at det er muligt at indføre en afgift, som ikke især rammer borgerne med de mindste indkomster.

»En afgift, der generelt øger prisen på flyrejser, ser ud til i overvejende grad at blive betalt af dem med størst indkomster«, skrev Klimarådet i sit notat.

Annonce

»Det skyldes, at det er højindkomstgrupper, der bruger flest penge på flyvning ikke blot i kroner og øre, men også i forhold til deres indtægt. Det vil sige, at jo flere penge man tjener, jo større andel af ens disponible indkomst går til flyvning«.

Unge er vilde med at flyve

Klimarådets tal viste, at en lønmodtager på højeste niveau i gennemsnit bruger godt 3.000 kr. – 0,8 procent af sin disponible indtægt – om året på flyrejser, mens en lønmodtager på grundniveau bruger knap 1.500 kr. om året, svarende til knap 0,6 procent af sin disponible indkomst.

»Den præcise fordelingsmæssige effekt af en flyafgift vil dog afhænge af udformningen af flyafgiften«, skrev Klimarådet.

De eneste, der bryder mønstret med, at jo mere man tjener, jo flere penge bruger man på flyrejser, er de uddannelsessøgende, der er de absolutte topscorere målt på, hvor stor en andel af deres indkomst, de bruger på flyrejser. De studerende bruger 1,8 procent af den disponible indkomst, svarende til godt 1.000 kr. om året.

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden
    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

    Henter…

    Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

  • Claus Nørregaard/POLITIKEN

    Mafiaen og andre kriminelle tjener masser af penge på matchfixing. Men i Danmark bliver man sjældent straffet når man arrangerer resultatet af en fodboldkamp, også selvom politiet har undersøgt en stribe sager. Men hvorfor sker der ikke noget, når man snyder?