Badendestoltesovende
Sæt to streger, og lav tre ord.
Sådan lyder en opgave til elever i landets 8.-klasser, når de i disse uger testes i læsning. Afhængig af om eleverne svarer rigtigt eller forkert, går de videre til nye spørgsmål. Svarer eleverne rigtigt, bliver spørgsmålene sværere. Svarer de forkert, bliver spørgsmålene lettere. Når testen er færdig, får eleverne et resultat, som viser, hvor gode de er til at læse.
Der er bare et problem. Resultatet kan være helt forkert. For testens sværhedsgrad på spørgsmålene er skæv, og det fører til misvisende resultater.
»Opgaverne i de nationale tests fungerer ikke«, siger Jeppe Bundsgaard, der er professor på DPU, Aarhus Universitet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her