0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ministerium kendte til fejl i nationale tests i skolen

Undervisningsministeriet har siden 2016 kendt til forkerte resultater i over halvdelen af de gennemførte nationale tests. Forskere og politikere kalder det skandaløst og kræver forløbet undersøgt.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Jacob Ehrbahn
Foto: Jacob Ehrbahn

Ensom kamp bag skærmen. Når elever udsættes for samme test to gange, får de forskelligt resultat

Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Uddannelse
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Undervisningsministeriet har siden 2016 vidst, at resultaterne fra de nationale tests er meget usikre. Det fremgår af notatet ’Undersøgelse af de nationale tests reliabilitet’, som ministeriet udgav 26. februar 2016. Notatet beskriver, hvordan Undervisningsministeriet allerede dengang analyserede tests taget af 36.600 elever.

Eleverne tog tests på samme niveau to gange for at sammenligne deres resultater. Fordi testenes spørgsmål varierer fra gang til gang, er der ikke tale om samme spørgsmål. Men resultaterne skulle gerne være nogenlunde ens. I 19 ud af 30 af testenes undersøgte profilområder var der så store uoverensstemmelser mellem de to test, at sammenhængen mellem testresultaterne blev beskrevet som ’tvivlsom’, ’dårlig’ eller endda ’uacceptabel’.

Den del valgte ministeriet imidlertid at udelade i notatets sammenfatning. I stedet for at nævne uoverensstemmelserne i testresultaterne står der, at i alle de gentagne tests var der en såkaldt »statistisk signifikant positiv sammenhæng«, hvilket på jævnt dansk svarer til, at der er overensstemmelse mellem testene.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts