Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Plan. Om nogle år vil Lower East Side være langt mere grønt, end det er nu. Illustrationer: Bjarke Ingels Group.

Plan. Om nogle år vil Lower East Side være langt mere grønt, end det er nu. Illustrationer: Bjarke Ingels Group.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dansk stjernearkitekt vil bygge grøn vold rundt om Manhattan

Spektakulær plan skal både beskytte New York mod orkaner og skabe en ny lækker havnefront. Arkitektfirmaet BIG står bag.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Larmen er forfærdelig på fortovet ved indgangen til East River Park. Bølger af motorstøj strømmer ud fra hoben af biler på den sekssporede vej FDR. For tre år siden stoppede motorstøjen dog fuldstændig og blev afløst af noget langt mere fatalt.

»Hvis vi stod her under Sandy, ville vi være fuldstændig dækket af vand«, siger arkitekt Jeremy Siegel og viser vandstanden med en vandret hånd i to meters højde.

’Sandy’ er orkanen, som i 2012 ramte New York med ødelæggende kraft. Nu er det blandt andre Jeremy Siegels opgave at sørge for, at noget lignende ikke sker igen. Storbyen har iværksat hundredvis af projekter, der skal forebygge nye katastrofer. Ingen af planerne er dog så spektakulære som projektet BIG U fra det danske arkitektfirma BIG. Selskabet med Bjarke Ingels i spidsen har kreeret en 16 kilometer lang plan, der lægger en beskyttende hinde hele vejen rundt om Manhattans sydspids og samtidig skaber lækre parker og rekreative områder. Finansieringen er på plads til den første del her ved East River Park.

»Det har helt sikkert været en udfordring, men også spændende. Det er virkelig en mulighed for at ændre en væsentlig del af Manhattans havnefront – også i lokalområder der ikke er vant denne form for investeringer i havnefronten«, siger Jeremy Siegel.

Politiken møder arkitekten ved parkens sydlige indgang. Nogle bare træer og en lav stribe buske giver et begrænset modspil til FDR.

»Træerne er faktisk døde på grund af oversvømmelse med saltvand. Så vi udvider volden her og gentænker området på en grøn måde«, fortæller han.

Parat til 100 års-storme

Med en placering helt ned til vandet her på Manhattans sydøstlige side kunne området Lower East Side være et af New Yorks mest eftertragtede områder. Både mod syd og øst er der smuk udsigt ud over den brede East River til Brooklyn. Kvarteret er dog domineret af sociale boligbyggerier, og lige nu er det svært nok bare at komme ned til parken ved vandet.

FDR’s seks vejbaner skærer sig igennem området med boligblokkene på den ene side og parken og vandet på den anden. Mange af de ældre i området har svært ved at klare trapperne på gangbroerne, og hvis børnene vil lege, finder de en legeplads dækket af asfalt.

Den mest centrale del af BIG’s plan er grønne volde. Parken ligger i forvejen 2,4 meter over vandet i East River, men voldene skal nå op i den dobbelte højde for at sikre byen mod såkaldt 100 års-storme som Sandy. Vi går op ad trapperne på en smal gangbro over FDR og ser ud over parken. Jeremy Siegel sætter sin termokaffekop fra sig for at kunne bladre i projekttegninger og visualiseringer.

»Hele området vil langsomt løfte sig op til højden her«, siger han om det sted, vi står. På tegningen kan man se, hvordan den nye bro bliver bred og solid.

På vores tur gennem parken går vi under den kæmpestore, hvide Williamsburg Bridge. Et raslende metrotog passerer på undersiden af broen og indleder en veritabel larmekonkurrence med bilerne på FDR. Den nye vold vil ikke kun beskytte byen mod vandet, men også parkens gæster mod støj.

På den anden side af FDR står bunkevis af rødbrune boligblokke på 13 til 20 etager. Intet område i hele New York har så mange sociale boligbyggerier som Lower East Side. Blandt andet derfor bliver første del af the BIG U bygget her.

»Det er et område, der er meget sårbart. Det er meget fladt. Det er blevet bygget på et opfyldningsområde, så det er et af de områder, hvor flodsletten går længst ind mod byen. Men det er også socialt et af de mest sårbare områder, da der er mange med lav indkomst. Så af alle de grunde giver det mening at starte her«, siger Jeremy Siegel.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Det er en kongstanke hos BIG at bygge ’social infrastruktur’ – at udnytte et projekt med ét formål til også at gøre godt for de lokale. I dette tilfælde smukkere parker og lettere adgang til vandet. Arkitekterne har sågar fundet plads til et ’sixtinsk kapel for gadekunst’ i en viadukt under FDR.

»Vi er altid interesserede i at tage én investering og fordoble, tredoble eller firedoble fordelene. New York er et meget kompakt område, så når du ændrer et område, er det en mulighed for at skabe alle disse andre ting«.

Nyt territorium

BIG har haft møder med mange lokale organisationer, og herfra har arkitekterne fået besked om, at baseballbanerne i East River Park skal bestå. Til gengæld kan tre ud af de seks tennisbaner godt forsvinde. Længere nede ad kysten nær Chinatown dyrker mange af de lokale tai-chi ved havnefronten, så derfor rummer BIG U også planer for en plads til tai-chi. Et så tæt samarbejde med både bystyre og de mange lokalsamfund var nyt territorium for BIG.

»Det har virkelig i sig selv været et projekt, som vi ikke på forhånd havde en forestilling om, hvordan man gør. Vi besluttede på et tidspunkt at sige, at vi ved faktisk ikke, hvordan man gør det her, men lad os bare gå ud og gøre det, som vi ellers gør, og det er at få vores planer ud til folk, konstruere forskellige muligheder og lad folk tale om dem. Det har været en interessant læringsproces de seneste to-tre år, og det er meget forskelligt fra, hvordan vi ellers har arbejdet i New York«.

Én vigtig ting kan dog ødelægge drømmen om det helt store U: penge. BIG U, også kaldet ’the Dryline’, er delt op i fire dele, og det amerikanske boligministerium har givet 335 millioner dollars (over 2,3 mia. kr.) til New York for at finansiere den første del, der løber langs Lower East Side. I august meddelte borgmester Bill de Blasio, at byen har fundet 100 millioner dollars til næste del, men i alt lyder regningen på lidt over en milliard dollars for de første tre dele, som fokus foreløbigt er på.

Uanset hvor mange penge der findes, går byggeriet her ved East River Park i gang i 2017 og skal stå klar fem år senere. BIG-holdet er begejstret for muligheden for at arbejde med havnefronten i New York.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden