Mens bilkøerne på indfaldsvejene til de store byer er tilbage på samme niveau, som før Mette Frederiksen lukkede landet ned 11. marts, så er der stadig rigeligt med plads til passagererne i busser og tog.
Cirka hver tredje passager er stået af den kollektive transport. DSB kører med mellem 70 og 75 procent af det normale antal passagerer for årstiden. Københavns metro er helt nede på 65 procent af normalen, mens Movia skønner at have godt 30 procent færre passagerer.
Covid-19 er dermed ved at udvikle sig til endnu et mareridt for den transportsektor, hvis klimamål i forvejen drukner i biler. De mange nye biler er årsag til, at en kommission med tidligere Dong-direktør Anders Eldrup i spidsen i denne uge kun kunne anvise beskedne CO2-reduktioner i dette årti.
Da nedlukningen var på sit højeste, var kun godt hver tiende passager på plads i tog og busser. DSB havde håbet at komme tilbage på 85 procent inden årets udgang.
»Men særligt de seneste 14 dage gør det svært at nå«, konstaterer kommerciel direktør Jan Sigurdur Christensen.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her