0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klimadirektør efter hård kritik fra politikere: Vi har ikke gjort noget i ond tro

Direktøren for klimaselskabet Vitapus beklager fejl, men mener ikke, han har solgt tvivlsom klimakompensation.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Thomas Borberg
Foto: Thomas Borberg

Der bliver opsat flere og flere vindmøller rundt omkring i verden. Men markedet er efterhånden så gunstigt, at det ikke længere kræver udenlandsk finansiering at opstille vindmøller for at fortrænge fossile brændsler.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Klimavirksomheden Vitapus var tilsyneladende et hjertebarn for selskabets direktør, men lader til at være blevet behandlet særdeles stedmoderligt.

Vitapus’ direktør, Emil Jørgensen, skriver på firmaets hjemmeside, at virksomheden blev stiftet »med håbet om at skabe en grønnere verden«. Siden da har den unge iværksætter fra Odense sat flere andre virksomheder i søen, som han bruger mere tid på. Derfor er Vitapus i dag mest af alt et »hobbyprojekt«, som han ikke bruger »synderligt meget tid på«, forklarer Emil Jørgensen.

Men måske skulle han have engageret sig en smule mere i firmaet og dets aktiviteter. For flere af Folketingets største klimaforkæmpere, som har købt klimakompensation hos Vitapus, kritiserer nu i skarpe vendinger, at virksomheden ikke har haft styr på sit produkt.

Det hele begyndte i 2016.

»Jeg så, at der var en tendens til, at virksomheder gerne vil gøre noget godt for miljøet og skrive om det. Så tænkte vi, at der var måske et forretningsgrundlag«, fortæller Emil Jørgensen.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce