0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Ny aftale freder bilisterne og sender flere firehjulede på vejene

Analyse. Ejerne af benzin- og dieselbiler skal kun betale en lille del af regningen for, at der kommer flere grønne biler.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Miriam Dalsgaard
Foto: Miriam Dalsgaard

Anna Borg vil egentlig gerne have en elbil, men batteriet kan ikke klare hele turen fra København og hjem til forældrene i Thy.

Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Klima
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

En af de hårde nødder i dansk politik blev knækket fredag. Efter mere end et årti med fejlslagne ambitioner om at gøre bilafgifterne grønne indgik rød blok en aftale, der ændrer, hvordan ejerne af de 2,7 millioner danske biler bliver beskattet.

Aftalen skal i første omgang skaffe 775.000 grønne person- og varebiler og bremse udslippet af drivhusgasser fra vejene. Det er stik imod ambitionerne steget 5 år i træk.

Ejerne af benzin- og dieselbiler kan ånde lettet op. De kommer kun til at betale en meget lille del af regningen. Regeringens egen ekspertkommission med tidligere Dong-direktør Anders Eldrup i spidsen ??? foreslog i efteråret både en ekstra vejskat på 1.000 kroner og at lægge mindst 1 krone ekstra oven i prisen på benzin og diesel. Ingen af forslagene, som ville have gjort det dyrere at være bilist, kom med i aftalen mellem regeringen, Radikale Venstre, SF og Enhedslisten.

Til gengæld stiger den ejerafgift, som bilisterne i forvejen betaler, gradvist med 21 procent. Skatteminister Morten Bødskov (S) lagde, da han præsenterede aftalen, vægt på, at det bliver beskedne 38 kroner dyrere om måneden at holde en gennemsnitsbil som en VW Golf i 2030.

Det vælter kun de færreste bilbudgetter. Dermed har regeringen opnået målet, at familier, der bor uden for de store byer og har brug for deres biler for at få hverdagen til at hænge sammen, ikke skal betale regningen for flere grønne biler. Nu tager rød blok i stedet fra det økonomiske råderum og lader lastbilerne betale ekstra.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

  • Joachim Adrian

    Klimanørd

    Henter…

    #5: Tror du også, du redder klimaet, når du køber bæredygtigt tøj?

  • Klimanørd

    Henter…

    Er regeringens længe ventede klimaudspil for landbruget godt nok?

  • Klimanørd

    Henter…

    Klimaaktivisterne er tilbage - og de er flere end nogensinde før