Du har sikkert holdt ved siden af en af dem i et lyskryds. Skævet forsigtigt over til chaufføren i den strømlinede vogn. Og ved det grønne lys har du måske opdaget, at lydløse biler godt kan være hurtige i optrækket.
Den amerikanske luksuselbil Tesla er blevet en fast del af gadebilledet i København. Hver tredje elbil, der er solgt i Danmark de sidste to år, er Tesla-sportsvogne fremstillet i Californien. I sig selv er det udmærket. Det giver lidt renere luft, fordi der så i samme periode formentlig er solgt cirka 600 færre benzin- eller dieselslugende biler fra Skoda, Ford eller Mercedes. Men Teslas succes har også en bagside. Faktisk både en psykologisk og en økonomisk.
Den sidste er nemmest at forholde sig til: Hver eneste solgt Tesla betyder et tab for statskassen og bliver dermed i princippet betalt af alle danskere.
Hvor stort det tab er, kan være svært at gøre op. Nogle mener, det er helt op imod 1 million kroner, fordi køberen af en Tesla i stedet ville have købt en anden luksusbil og desuden have betalt afgift af sit brændstof. Elbilbranchen sætter ikke overraskende tallet noget lavere – omkring 130.000 kroner – ud fra en antagelse om, at en mere økonomisk bil ville være alternativet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Bliv en del af fællesskabet på Politiken
Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Prøv nuEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind her