Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Carlos Osorio
Foto: Carlos Osorio

Foto: AP

Grøn omstilling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klimaredaktør: Du betaler for din nabos Tesla

Elbiler uden afgift betyder, at skatteyderne er med til at betale de stangdyre elektriske biler fra Tesla

Grøn omstilling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Du har sikkert holdt ved siden af en af dem i et lyskryds. Skævet forsigtigt over til chaufføren i den strømlinede vogn. Og ved det grønne lys har du måske opdaget, at lydløse biler godt kan være hurtige i optrækket.

Den amerikanske luksuselbil Tesla er blevet en fast del af gadebilledet i København. Hver tredje elbil, der er solgt i Danmark de sidste to år, er Tesla-sportsvogne fremstillet i Californien. I sig selv er det udmærket. Det giver lidt renere luft, fordi der så i samme periode formentlig er solgt cirka 600 færre benzin- eller dieselslugende biler fra Skoda, Ford eller Mercedes. Men Teslas succes har også en bagside. Faktisk både en psykologisk og en økonomisk.

Den sidste er nemmest at forholde sig til: Hver eneste solgt Tesla betyder et tab for statskassen og bliver dermed i princippet betalt af alle danskere.

Hvor stort det tab er, kan være svært at gøre op. Nogle mener, det er helt op imod 1 million kroner, fordi køberen af en Tesla i stedet ville have købt en anden luksusbil og desuden have betalt afgift af sit brændstof. Elbilbranchen sætter ikke overraskende tallet noget lavere – omkring 130.000 kroner – ud fra en antagelse om, at en mere økonomisk bil ville være alternativet.

Bundlinjen er, at det koster penge at fremme den grønne omstilling.

Luksusfælden

Det leder direkte over i Teslaens psykologiske bagside. For flere af de politikere, der ellers har stået forrest på barrikaderne for den bæredygtige energi, har det lidt blandet med de stangsmarte elbiler fra Californien. Jo, de er lækre, og en enkelt minister har da også anskaffet den som ministerbil, men hele meningen med den grønne omstilling var jo ikke at skaffe billige sportsvogne til overklassen på statens regning.

På den måde er klimakampen havnet i en luksusfælde. Og taler man med ordførere og partiledere på Christiansborg, tegner der sig et billede af, at det netop er frygten for luksusfælden, der har lagt en dæmper på nogle af de grønne ambitioner, der ellers stod i regeringsgrundlaget, da S, SF og R dannede regering i 2011.

Flere kilder beretter om en kamp, hvor de grønne ministre har kæmpet en ulige kamp mod de mere økonomiske ministre med finansministeren i spidsen. »Økonomiudvalget er som at køre ind i en betonmur«, siger en kilde i denne udgave af 2050.

Fantastiske Toyota

Socialdemokraterne har under Helle Thorning-Schmidt en erklæret målsætning om at være den helt almindelige danskers parti. Og for de fleste helt almindelige danskere – der har en moderat indkomst og bor langt fra storbyens ladestationer – er elbiler endnu ikke et oplagt alternativ til den fantastiske Toyota. Dels kører elbilen ikke langt nok på en optankning, dels er den stadig dyr, også selv om den af fritaget for afgift.

På samme måde døde den omstridte betalingsring på grund af regeringens frygt for at lægge sig ud med middelklassen i forstæderne, der skulle betale prisen for, at den kreative klasse i byerne kunne få lidt renere luft.

Og når regeringen ikke har gennemført en omfattende grøn reform af bilafgifterne, er forklaringen langt hen ad vejen den samme: Når man lægger om, vil der være nogle, der skal betale lidt mere, mens andre slipper billigere. Den slags slagsmål har regeringen ikke haft mod på – med en enkelt markant undtagelse: det brede energiforlig, der finansierer udbygningen af havvindmøller med den omstridte PSO-afgift, som husstande og virksomheder betaler via deres elregning.

Grønne afgifter virker

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Som professor Mikael Skou Andersen påpeger i , er grønne afgifter faktisk en af forklaringerne på de nordiske landes sunde økonomi. Og alle de fallittruede lande i Sydeuropa er nu på vej til at følge i vores fodspor.

Lige som i tv-programmet ’Luksusfælden’ består også den grønne omstilling af svære valg, og det er et åbent spørgsmål, om luksuriøse elbiler er afgørende for klimaets fremtid.

Vil du ikke gå glip af de nyeste artikler af Jakob Nielsen, så klik på ’Følg’-knappen i toppen af denne artikel. Så dukker de automatisk op i Din Strøm, når du er logget ind på Politiken. Du kan også følge Jakob Nielsen på Twitter @jakobnielsen

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden