0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Klimaredaktør: Du betaler for din nabos Tesla

Elbiler uden afgift betyder, at skatteyderne er med til at betale de stangdyre elektriske biler fra Tesla

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Carlos Osorio
Foto: Carlos Osorio

Foto: AP

Grøn omstilling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Grøn omstilling
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Du har sikkert holdt ved siden af en af dem i et lyskryds. Skævet forsigtigt over til chaufføren i den strømlinede vogn. Og ved det grønne lys har du måske opdaget, at lydløse biler godt kan være hurtige i optrækket.

Den amerikanske luksuselbil Tesla er blevet en fast del af gadebilledet i København. Hver tredje elbil, der er solgt i Danmark de sidste to år, er Tesla-sportsvogne fremstillet i Californien. I sig selv er det udmærket. Det giver lidt renere luft, fordi der så i samme periode formentlig er solgt cirka 600 færre benzin- eller dieselslugende biler fra Skoda, Ford eller Mercedes. Men Teslas succes har også en bagside. Faktisk både en psykologisk og en økonomisk.

Den sidste er nemmest at forholde sig til: Hver eneste solgt Tesla betyder et tab for statskassen og bliver dermed i princippet betalt af alle danskere.

Hvor stort det tab er, kan være svært at gøre op. Nogle mener, det er helt op imod 1 million kroner, fordi køberen af en Tesla i stedet ville have købt en anden luksusbil og desuden have betalt afgift af sit brændstof. Elbilbranchen sætter ikke overraskende tallet noget lavere – omkring 130.000 kroner – ud fra en antagelse om, at en mere økonomisk bil ville være alternativet.

Bliv en del af fællesskabet på Politiken

Det koster kun 1 kr., og de hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Prøv nu

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter