Når man tænker tilbage, er det, som om hver scene i norsk tv’s hitserie om og for de helt unge, ’Skam’, foregik i en kingsize seng med så eksplicit nøgenhed som muligt. Ikke mindst sæson 3 med homoparret Isak og Even, som ikke bare handlede om den emotionelle vej til voksenlivet, men nok så meget om at udleve en nyopdaget seksualitet i sig selv, der potentielt kunne parkere én på et sidespor til livet, som det leves i en gennemsnitlig gymnasieklasse.
For selvfølgelig er seksualitet primært noget, der foregår mellem ørerne, et spørgsmål om identitet, men går det også an at illustrere seksualitet helt uden krop?
Teaterscenen Aveny-T på Frederiksberg i København gør forsøget med netop ’Skam 3’ i disse uger. Det er en i bedste forstand skrabet opsætning i dagligdagskostumer, ingen anden scenografi end lys og et hæve-sænke-aggregat midt på scenen, der kan illudere seng eller swimmingpool – og ganske uden rekvisitter. Selv den ikoniske ostesandwich med kardemomme må vi tænke os til, for Evens hænder holder om den bare luft.
Alt er tegnet op i to hurtige streger.
Forleden så jeg opsætningen af Platons hovedværk ’Symposion’ på Mellemgulvet i Skuespilhuset. Alle var trekvart- eller helnøgne. Især mændene. En af karaktererne greb ned og smed sådan helt naturligt underbukserne, inden han stillede sig op på podiet for at holde sin hyldesttale til guden Eros. Ikke for at vise sig frem eller for at friste, men for at være helt autentisk og upyntet.
Der skete en fejl, prøv igen senere
Der skete en fejl, prøv igen senere eller søg hjælp via vores kundecenter
Få det store overblik for 1 kr.
Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.
Læs mereEr du under 30 år og udeboende? Få halv pris her
Allerede abonnent? Log ind