0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Arkitektforeningen: København fik en Ferrari i det nye Nørreport, men behandler den som en Skoda

Det er kun fem år siden, at landets travleste knudepunkt stod klar i et nyt, rost design. Men pladsen ser allerede gammel og beskidt ud og med ødelagt belægning. Kommunen lapper løbende, men har ikke planer om hovedrengøring.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Martin Lehmann
Foto: Martin Lehmann

Ny Nørreport Station modtog i 2016 den internationale pris World Architecture News Awards i kategorien ’Transport’ for »at skabe en simpel og elegant løsning på en ellers kompliceret udfordring«. Men i dag er det elegante ved at forvitre i snavs.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Belægningen ligger ujævnt, og mange sten er knækkede, så man skal passe på ikke at snuble, når man passerer Nørreport Station i København. Danmarks travleste. Blandt de parkerede cykler ligger servietter, ispapir og kyllingeknogler, og de paddehattelignende halvtage af hvid finkornet sprøjtebeton er sorte af snavs og bilos. Det, man i fagkredse kalder ’slamgardiner’. På de blot fem år, der er gået siden indvielsen af det prestigefyldte projekt Ny Nørreport Station, er pladsen blevet nedslidt og sine steder tarvelig.

»Den ser lidt træt ud«, siger Jens Kvorning, professor emeritus fra Kunstakademiets Arkitektskole med speciale i byplanlægning.

»Det ser sølle ud. Det er trist at passere sådan en ny og super flot plads på daglig basis og opleve, at den ser så slidt ud«, siger Lars Autrup, der er direktør i Arkitektforeningen.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden