0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Nytårstilbud: Følg med i Politiken hele året for kun 2021,- Køb nu

»Helt uspiseligt«: Ny vej skal bringe tonsvis af jord til kommende kæmpeø

Anlægget af Lynetteholm vil ikke påvirke Københavns havmiljø i væsentligt omfang, konkluderer stor miljørapport, men trængslen truer, når tusinder af lastbiler med jord skal køre til kæmpeprojektet. Rapporten er en salamiredegørelse, mener naturformand.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Annika Byrde
Foto: Annika Byrde

By & Havn har i efteråret lavet prøver på bundforhold og støjpåvirkninger, når de op til 30 meter lange spunsjern, der skal udgøre indsejlingen på nordsiden af Lynetteholm, om få år skal bankes i havbunden.

Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Arkitektur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

For mange københavnere vil anlægget af en 282 hektar stor halvø i indsejlingen til Københavns Havn endnu blot være lidt af en vandspejling af store ord i munden på rådhusets og Christiansborgs politikere.

Men har de faktisk holdt øje med havneløbet dette efterår, vil de måske have set noget, der ligner en lille boreplatform, bevæge sig rundt i området, hvor halvøen Lynetteholm planlægges anlagt. Her har udviklingsselskabet By & Havn foretaget havbundsprøver og målt støjbelastningerne, når 30 meter lange spunsjern bankes i havbunden.

Resultaterne af blandt andet disse prøver blev offentliggjort i dag som led i den såkaldte VVM-undersøgelse (vurdering af virkninger for miljøet), som Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har sendt i offentlig høring, og som belyser den samlede miljøpåvirkning ved det enorme anlægsprojekt. Snarere end luftige ord er der tale om en helt afgørende prøvelse af projektet, før regeringen efter al sandsynlighed fremsætter en anlægslov først i det nye år, og rammemaskinerne siden går i gang.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Podcasts