Lars Von Trier står bag nogle af de mest sælgende film i udlandet. Nu bebuder kulturministeren en mindre venlig statsstøtte til de smalle film.
Foto: MIKKEL KHAN TARIQ

Lars Von Trier står bag nogle af de mest sælgende film i udlandet. Nu bebuder kulturministeren en mindre venlig statsstøtte til de smalle film.

Kultur

Ny aftale kan skade dansk film i udlandet

Regeringens filmudspil er udtryk for en snæver »nationalistisk tankegang« og kan skade eksporten, mener eksperter.

Kultur

Biografgængere i udlandet indløser hellere billet til en Lars Von Trier film end til Min Søsters Børn.

Med to undtagelser har de mest billetsælgende film i udlandet gennem de seneste ti år været konsulentstøttede.

Lars Von Triers Dancer In the Dark får en topplacering med knap 4,4 million billetter solgt uden for Danmarks grænser, mens Olsens Bandens Sidste Stik er at finde på en tiendeplads med knap 600.000 solgte billetter.

Til gengæld er den gammeldanske komedie den næstmest sælgende i Danmark, viser tal fra Det Danske Filminstitut.

Smalle film svinder ind Men trods international succes vil de smalle film få en vanskeligere vej til filmrullen, hvis kulturminister Brian Mikkelsens (K) udspil til en ny filmaftale går igennem, vurderer eksperter.

Regeringens fireårige udspil lægger for det første op til, at den enkelte filmkonsulent skal have to medspillere fra filmbranchen, når støtten skal uddeles.

For det andet skal den statslige filmstøtte fordeles mere ligeligt mellem konsulenterne og den mere kommercielle 60/40-ordning.

Sidstenævnte støtte betyder, at den enkelte producent selv skal skaffe 60 procent af en films finansiering, mens staten støtter med 40 procent. Som de eneste film på listen over publikumssucceser i udlandet er Olsen Bandens Sidste Stik og Hjælp, jeg er en fisk, bragt til lærredet på den bekostning.

Udhuler dansk filmeksport
Vanskeligere kår for film med kant kan derfor skade de seneste års succesfulde eksport af film til udlandet. Det mener professor i film- og medievidenskab ved Københavns Universitet Ib Bondebjerg.

»Det er et både ulogisk og uigennemtænkt træk af kulturministeren. Tallene viser jo tydeligt, at de mere brede film på 60/40 ordningen kun gør sig i hjemlandet. En ændret statsstøtte vil få uheldige konsekvenser for eksporten til udlandet. Det er klart, at når regeringen ikke ønsker at støtte op om de film, som udlandet gerne vil se, så vil det få økonomiske konsekvenser for dansk eksport. Det er udtryk for en snæver nationalistisk tankegang«, siger han til Politiken.dk.

Når Brian Mikkelsen åbent erkender, at han ønsker at styrke det folkelige og brede frem for det mere finurlige og smalle, så har han enten glemt at se ud over landegrænserne eller ignoreret signalerne fra udlandet, istemmer professor Jesper Strandgaard. Han forsker i den danske og den internationale filmbranche på Copenhagen Business School.

Glemmer internationale signaler

»Det lader til, at ministeren ikke har haft med ind i overvejelserne, hvilke film, det er, der kan 'rejse'. Og det er konsulentfilmene. De film, som er produceret efter det danske publikums ønske vil få sværere ved at rejse fra Danmark og til udlandet, og det kan ramme den danske films eksport til udlandet«, siger han til Politiken.dk.

Han er især bekymret for forslaget om, at konsulenterne skal have filmbranchens folk med til bords, når kronerne skal uddeles.

For man risikerer, at de spiller på hvert sit hold.

»Hvis filmbranchen tænker mere i 60/40 end i det kunstneriske, vil det gå ud over de smalle film. Og det er de film, der oftest vinder priser på filmfestivaler og høster international anerkendelse. I et marked, der bliver mere internationalt, og hvor der produceres flere film, betyder priser meget«, vurderer Jesper Strandgaard.

Politiken.dk ville gerne have haft en kommentar fra kulturminister Brian Mikkelsen (K) og direktør for Det Danske Filminstitut Henning Camre. Det har ikke været muligt.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce