0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Tv-serien 'Klovn' stærkt 'inspireret' af amerikansk serie

Den danske sitcom 'Klovn' har været på kreativ strandhugst i en prisbelønnet amerikansk sitcom: Både hvad angår koncept og konkrete dramaturgiske situationer er der sammenfald. Hvor går den juridiske og etiske grænse mellem originalitet og kopi i en tv-verden, der elsker ordet 'inspiration'?

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hovedpersonerne i 'Klovn' til middagsselskab...

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Du ser ham sjoske hen ad gaden, ansigtet under kasketten er ikke helt til at aflæse, og hvis han ikke var en kendt komiker, ville du nok tro, at han var sur.

Det er han ikke, han er komiker, han er sjov, han er uheldig, og han har hovedrollen i en tv-serie, hvor han spiller sig selv.

Efter den beskrivelse vil danske TV 2 Zulu-seere formentlig se Frank Hvam for deres indre øje. De vil genkalde sig scener fra tv-serien 'Klovn' - den anmelderroste og prisbelønnede danske sitcom af både Casper Christensen og Frank Hvam, der er blevet rost for deres nye måde at gradbøje sitcomgenren på.

Lighed i koncept
Serien er »et interessant forsøg på at løfte sig ud over situationskomikkens ha-ha skabelon«, som B.T.s Birgitte Grue skrev efter at have kvitteret med fem stjerner. I august vandt serien desuden årets danske Comedy-pris.

Er man amerikansk tv-seer, vil man derimod straks genkalde sig scener fra den HBO-producerede 'Curb your enthusiasm'. Manden, der går hen ad gaden, vil i så fald være Larry David: hovedrolleindehaveren i serien, men også den originale idemager og sitcom-ikon over dem alle, siden han i start-90'ene fik ideen til 'Seinfeld'.

Sammenligner man konceptet for amerikanske 'Curb ...' og danske 'Klovn' er det svært at ignorere ligheden: Begge handler de om en kendt komiker, der spiller sig selv i en serie, hvor også venner og kolleger delvis spilles af 'rigtige kendte'.

Handlingen foregår i tiden efter, at hovedpersonen har haft succes med en sitcom, og seerne følger ham på kontoret, gennem byen og i dobbeltsengen, hvor hans kone - spillet af en skuespiller, der bærer sit virkelige navn - er både uforstående og overbærende. Hovedpersonen har det nemlig med at storke direkte ud i den ene pinlige situation efter den anden. Og blive derude.

Situationer er de samme
Forskellen på de to serier er sproget, at hovedpersonen i den danske serie er en yngre komiker end i den amerikanske, og at den konkrete handling baserer sig på originale historier, som det danske hold har skabt.

Men så alligevel ikke helt: Nogle af de konkrete dramaturgiske situationer fra 'Curb ...' ser også ud til at gå igen i 'Klovn'. Et par hurtige eksempler: Hovedpersonen får sin læge til at ændre procedure. Han bliver mistænkt for pædofile tilbøjeligheder af sine venner. Han bliver uvenner med værterne til et middagsselskab og bliver smidt ud. Og han bliver afpresset af nogle fremmede mennesker til at hente sin kendte skuespillerven, så de kan møde ham.

Tyveri en skønssag
Men betyder lidt dramaturgisk genbrug overhovedet noget i en elektronisk tv-tid? Fungerer ordet 'inspiration' som et green card til