Kineserne skal rette op på Barbies svigtende salgstal i USA. Befolkningen er gigantisk, og dukkeproducenten ser sotre salgsmuligheder, ikke blot blandt små piger, men også hos deres mødre, der ikke selv kunne få en Barbie som børn.
Foto: EUGENE HOSHIKO/AP

Kineserne skal rette op på Barbies svigtende salgstal i USA. Befolkningen er gigantisk, og dukkeproducenten ser sotre salgsmuligheder, ikke blot blandt små piger, men også hos deres mødre, der ikke selv kunne få en Barbie som børn.

Kultur

Barbie er klar til at erobre Kina

Barbiedukken fylder 50 år i dag. Mærkedagen blev fejret i fredags med åbningen af en seksetagers Barbiebutik i Shanghai.

Kultur

Huang Weis spinkle krop synker ned i Barbie-tronens lyserøde plys.

Fra hånden stikker en sølvfarvet tryllestav med sommerfuglemønster op. Hendes øjne med øjenvipper, som klumper sammen af et tykt lag mascara, plirrer troskyldigt op mod kameralinsen, mens hun forsøger at finde en passende grimasse.

Den 25-årige sekretær fra Hubei i det centrale Kina er i færd med at få taget et portræt af sig selv som Barbie-prinsesse.

»Barbie er så nuttet og smuk. Hun er alle pigers drøm, og også min«, siger Huang Wei, da hun træder ned fra det lyserøde podium og så forsvinder ud i menneskemængden, forsigtigt trippende på sine pink stilethæle, mens den sorte Chanel-taske dingler fra armen.

3.500 kvadratmeter Barbie-mekka Vi befinder os i Shanghai, Kinas finansielle centrum, til åbningsfesten af Barbies flagskibsbutik, som er den første af sin slags i verden. Barbara Millicent Roberts – bedre kendt som Barbie – fylder et halvt århundrede, og for at markere begivenheden har det amerikanske legetøjsfirma Mattel slået dørene op for et seksetagers, 3.500 kvadratmeter stort Barbie-mekka. Her er spa, som tilbyder ansigtsbehandlinger med navne som Super Star Shine og Plastic Smooth, her er en 88.000 kroner dyr brudekjole kreeret af den amerikanske designer Vera Wang, her er catwalk, Barbie-café og restaurant med Barbietinis – en tyggegummismagende version af Martinien – og her er computerskærme, hvor man kan designe sin helt egen Barbie.

Svigtende salgstal
Det er ikke tilfældigt, at butikken åbner i netop Shanghai.

Barbie har gennem de seneste år kæmpet med svigtende salgstal i hjemlandet USA efter hård konkurrence fra nyt legetøj som konkurrenten Bratz og spil på internettet.

Det skal Kina råde bod på. Ikke alene er salgspotentialet stort i et land, hvor der trods en lurende finanskrise stadig er økonomisk vækst, hvor der bor 1,3 million kinesere, som får stadigt flere penge mellem hænderne, og hvor en streng etbarnspolitik har frembragt en generation af forkælede enebørn.

I Kina rammer Barbie ifølge Mattels markedsundersøgelser ikke kun plet hos børn, men også hos voksne.

Derfor har Mattel valgt at åbne butikken i Shanghai frem for i London, New York, Milano, Los Angeles eller Paris.

»Her appellerer Barbie ikke kun til yngre piger, men også ældre piger og mødre elsker Barbie. I mange tilfælde havde mødrene hørt om Barbie, mens de voksede op, men de ejede ikke selv en Barbie. De levede under andre forhold end nu. Så mødre vil ikke alene give dukken til deres døtre, fordi de ikke selv havde den, men de ønsker sig i al hemmelighed også en Barbie selv«, siger Richard Dickson, direktør for Barbie.

Lyserødt paradis
Vi træder ind i Barbie-butikken fra Huai Hai Lu, Shanghais mest mondæne shoppinggade.

Den røde løber er rullet ud, og nysgerrige kinesere klumper sig sammen ved de lyserøde indgange, mens fotografer og kameramænd i hobetal står klar til at forevige de myndetynde modeller, filmstjerner og højtrangerende medlemmer af kommunistpartiet, som er det uundgåelige vedhæng til alle vigtige åbningsfester i Shanghai.

En rulletrappe fører os op til butikkens kerne, alt imens et lydspor af fnisende småpiger afspilles i baggrunden.

I butikken byder piger i lyserøde kjoler velkommen med langstilkede slikkepinde. Lysekronerne glimter fra loftet, og i butikkens midte snor en gigantisk spiraltrappe sig op gennem tre etager, omkranset til alle sider af 875 specialdesignede Barbie-dukker i små glasmontrer.

Der er Barbie-ting overalt. Penalhuse, T-shirts, viskelædere, tasker, kjoler, solbriller, spejle, skraldespande, støvler og meget mere.

Midt i det hele promenerer en lyslevende storsmilende Ken med en ligeså levende lyshåret Barbie under armen, mens de kinesiske fotografer dokumenter deres mindste bevægelse.

Rollemodel for velgørenhed
Alt forstummer, da den kinesiske Hollywood-stjerne og kampsportsmester Jet Li ankommer. Bodyguards og topchefer fra Mattel klæber sig tæt til den læderjakkeklædte stjerne, mens han går rundt langs udstillingen på butikkens langside, hvor man ser Barbies forskellige looks fra fødslen i 1958 frem til i dag.

Jeg kæmper mig frem til ham. Hvad laver han i en Barbiebutik i Shanghai?

Jet Li, som er kendt i Kina for sit dybe engagement i velgørenhed, svarer, at han håber på, at Barbie-brandet kan bruges til hans velgørenhedsprojekt.

»Barbie har haft mange job gennem sit 50-årige liv. Hun har både været præsident og astronaut. Nu håber jeg, hun kan blive en rollemodel for velgørenhed, som får flere mennesker til at hjælpe de nødlidende«, siger han, før en emsig PR-dame skubber mig væk og leder ham videre på hans turné.

En af dem, som Jet Li måske kan ramme, er Qing Jia Wen på 36, som står ved catwalken, hvor modellerne om lidt skal posere i den voksne Barbie-mode. Hun arbejder med marketing i Shanghai og er til åbningen med sin 10-årige datter, som ejer ti Barbie-dukker.

Når Qing Jia Wen køber Barbier til sin datter, er det lige så meget til sig selv.

»Hun er smuk som en drøm, der er blevet til virkelighed. Jeg kan godt lide hendes stil og hendes tøj. Hun giver mig inspiration«, siger hun.

Favoritten er Snoopy-Barbie, hvor Barbie er klædt ud som pilot og ejer en lille hvid hund.

Den stiller hun som dekoration ved siden af fjernsynet, så kan hun kigge på den lige så ofte, hun vil.

Dyrker det nuttede

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

I Asien har det længe været på mode at dyrke det barnlige og søde look. Tydeligst ses det i Japan, hvor fænomenet hedder ’kawaii’ og betyder nuttet. Den mest berømte eksponent for kawaii er den populære kat Hello Kitty, der har tryllebundet millioner af piger i Japan, Korea og Kina, så man overalt i Shanghais gadebillede spotter kvinder op i tyverne og trediverne med den runde kat på deres T-shirts, øreringe, nøgleringe, tasker, handsker og blyanter. »Asiaterne elsker simpelthen fantasikarakterer fra tegneserier og Hello Kitty. Derfor har vi muligheden for at udvide Barbie-begrebet til de voksne kunder, mens vi stadigt har vores kernekunder, de tre til otteårige«, siger Richard Dickson fra Mattel. Anita Chang er udgiver af kinesisk Vogue og en af Kinas mest magtfulde modepersonligheder.







Trendsætter Hun mener, at Barbie har potentiale til at blive trendsætter på samme måde som Hello Kitty, hvis Mattel formår at overbevise kineserne om, at Barbie er et stort modeikon og ikke blot et stykke legetøj.

Det kan man gøre ved at linke Barbie-brandet sammen med berømte designere, sådan som det allerede er sket med Vera Wang.

Vi kører med elevatoren op på sjette etage til Barbie-restauranten.

På den specielt designede menu er retter som Fashionista salad og Blondie, en dessertkage toppet med chokolade, udtænkt af en af Shanghais mest kendte gourmetkokke, australieren David Laris.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Om aftenen bliver restauranten til en bar. Der skal også være et sted, hvor Barbie kan møde Ken, forklarer tyskeren Andre Lense, idémageren bag drinkskortet og de nyopfundne cocktails som Barbielicious, Barbietini, Pink-me-up og Glamourpolitan.

Stivnede smil
Temperaturen er allerede steget betragteligt i rummet, hvor en kvindelig DJ med en slikkepind i munden skuler tvært ud på den anden side af mikserpulten, hvor Shanghais inviterede elite grådigt suger de lyserøde drinks i sig.

Midt i det hele står de levende Barbie og Ken. Deres glatte og stivnede smil sidder stadig i ansigterne.

Jeg spørger dem, om de ikke har ondt i fødderne af at gå rundt og posere hele aftenen.

»Nej, overhovedet ikke. Det er en så fantaaastisk aften«, svarer Barbie. Ken nikker bifaldende.

Så vil en beruset mand have taget sit billede sammen med Barbie.

Få minutter efter stormer en oprørt Barbie ind i elevatoren, hvor vi er på vej ned. Smilet er fordampet, det sukkersøde toneleje ligeså, og nu næsten råber hun til Ken:

»Hørte du, hvad manden sagde til mig?«.

Da hun ser blokken i min hånd, tier hun. Måske er Barbies liv alligevel ikke så lyserødt i virkeligheden. Men indtil videre lader den nye Barbie-butik i Shanghai de fleste kineserne blive i troen.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden