Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Muligt. Københavns Kommune vil nu undersøge muligheden for at realisere forslaget om at genskabe Ladegårdsåen på Åboulevard.
Foto: Kamilla Aggerlund og Helle Ryge Westphall

Muligt. Københavns Kommune vil nu undersøge muligheden for at realisere forslaget om at genskabe Ladegårdsåen på Åboulevard.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Borgmester: Å på Åboulevard ville være en drøm

Ayfer Baykal vil nu bede sin forvaltning se på mulighederne for at gennemføre projektet.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Det kan synes som ren utopi, når den lokale organisation Miljøpunkt Nørrebro foreslår, at den tungt trafikerede Åboulevard skal omlægges til et grønt område med å-løb.

Ikke mindst i betragtning af det vil koste i omegnen af svimlende 2,3 milliarder kroner.

Men Københavns teknik- og miljøborgmester Ayfer Baykal er positivt stemt.

»Det ville være en drøm for mig at kunne begrave Åboulevardens mange biler langt under jorden og få lagt åen frit. Det ville fjerne støj, røg og møg fra gaden og give plads til fodgængere, cyklister, vand og byliv. Men forslaget er også meget dyrt. Det vil kræve hjælpe fra fonde, hvis vi skal gennemføre projektet som det er skitseret«, siger hun til ibyen.dk.

LÆS ARTIKEL

Rantzausgade er mest oplagt
I første omgang er det dog en anden løsning, der er lagt frem i forbindelse med kommunens store vandhandlingsplan, der skal sikre hovedstaden mod oversvømmelser i stil med dem, der skabte enorme skader ved skybruddet i juli 2011.

Nemlig at lukke Rantzausgade for trafik og lade Ladegårdsåen løbe her. Det forslag vurderer forvaltningen, at man kan gennemføre for 300-500 mio. kr.

Men allerhelst vil teknik- og miljøborgmesteren have den store, dyre løsning. Og den vil hun nu have sat under lup:

»Jeg vil nu bede min forvaltning se på, om vi kan gennemføre projektet på Åboulevard. Eventuelt i en billigere udgave, hvor vi dropper tunnellerne til biler. Det kræver, at vi flytter eller reducerer biltrafikken. Umiddelbart lyder det som en umulig ide. Men vi skal ikke glemme, at det er præcist, hvad de har gjort i Århus midtby for nogle år siden«, siger Ayfer Baykal.

LÆS ARTIKEL

Flere vandområder i byen

I det hele taget mener hun, at Københavns Kommune skal løse udfordringerne med stigende nedbørsmængder med nye vandområder i stedet for udelukkende at lægge større kloakrør.

»Jeg vil ikke forberede byen på klimaforandringerne ved at lægge nye store kloakrør i hele byen. Det er dumt, dyrt og besværligt. Vi skal lave løsninger på overfladen, da vi så samtidig kan give byen nye blå og grønne kvaliteter. Det skaber en hel ny by med mange flere naturoplevelser til københavnerne«, slutter borgmesteren.

Læs mere:

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden