0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Københavnerne kårer: Genåbnet Å er Årets Vision

Planerne om at genåbne åen på Åboulevard vinder Ibyen-prisen for Årets vision.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Simon Fals
Foto: Simon Fals

Visionært. Projektleder Anders Jørn Jensen og resten af Miljøpunkt Nørrebro vinder prisen for Årets vision med den storstilede plan om at genåbne Ladegårds Å.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

De færreste er klar over det, men under trafikstrømmen på Åboulevard løber en anden strøm – nemlig den hedengangne Ladegårds Å, der i slutningen af 1800-tallet blev forvist til vandrør under det, der i dag er blevet en af byens centrale indfaldsveje.

Tidligere kunne man ellers se københavnerne spadsere langs vandet og de grønne områder. Og det kan måske blive en realitet igen, for ildsjælene hos Miljøpunkt Nørrebro kæmper en brav kamp for bytte rundt på vand og trafik langs Åboulevard.

Og det er en populær idé blandt københavnerne, der netop har præmieret åbningen af Ladegårds Å med Ibyenprisen for Årets Vision.

Folk dør tidligere på Nørrebro »Der er en helt særlig energi omkring hele det her projekt«, fortæller projektleder Anders Jørn Jensen fra organisationens hovedkvarter på Blegdamsvej. »Vi har kæmpestor opbakning både på Frederiksberg og i København, hvor vi har indsamlet 7-8.000 underskrifter for forslaget«.

Og behovet for flere grønne områder er til at føle på, siger han. Især på Nørrebro, der har meget få åndehuller sammenlignet med Københavns øvrige bydele og er velsignet med nogle af byens mest trafikerede veje.

»Nørrebroborgerne dør yngre end i andre bydele, blandt andet på grund af Jagtvej, Åboulevard og Tagensvej, som er de store indfaldsveje til København. Det er et problem i hele byen, men særligt på Nørrebro«.

Sikkerhed mod oversvømmelser