Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Næste:
Næste:
Bastard Café
Foto: Bastard Café

BRÆTSPILSBOOM. 350 brætspil fylder iværksætter Bo Thomasens reol i stuen. Han er iværksætter af pop-op-brætspilscaféen 'Bastard Café', som besøger Københavns mellemrum i ny og næ og som slår sig endeligt ned i marts.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Ny brætspilscafé: Glem Angry Birds - nu kommer ludo

Danskernes stigende interesse for brætspil puster liv i landets første brætspilscafé.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Blandt Harboe-dåseøl og forskelligfarvede kopper rykker Bo Thomasen sin plastikbrik fire felter frem på en papplade, der er slidt af kollegiebeboernes spilleglæde.

Da den unge mand flere år senere smider sine flyttekasser ind i bilen, smider han også brætspillene og glæden derved om bagi.

Nu bliver spillepladerne foldet ud igen i private omgivelser, når Bo Thomasen hver torsdag åbner sin hoveddør for både venner og ubekendte. Og desuden står han også bag landets første pop-up-brætspilscafé, 'Bastard Café', som slår sig ned på skiftende adresser i København.

ANMELDELSE Brætspilsanmeldelser

»Vi vil gerne skabe rammerne for, at ikke kun nørder og børn, men også voksne, kan mødes over en spilleplade«, siger Bo Thomasen, som oplever, at interessen for at flytte brikker på spilleplader boomer i disse år.

Det er spilforsker Lars Konzac fra København Universitet helt enig i.

»Interessen for brætspil er vokset markant de seneste ti år«.

Det kan være fedt at kaste en kæmpestor terning eller få noget til at vælte

Pop op-brætspilscafé
Sammen med vennen og kaffeentusiasten Morten Schneider har Bo Thomasen skabt det, der i øjeblikket er en pop-up-brætspilscafé i København. De stiller deres 200 spil og smittende spilleglæde til rådighed i ny og næ i byens mellemrum.

Til marts planlægger iværsætterne, at den omvandrende café skal have et fast tilholdssted i byen, hvor de besøgende kan udfordre venner, såvel som andre lystige, spilleglade gæster i at vælge den næste generalsekretær for FN, etablere sin egen wokrestaurant under tidspres eller skabe strømforsyninger i Tyskland (som det er muligt i brætspillene).

Det kan ske over en lækker kop kaffe, som hos alle andre caféinstanser i byen. Forskellen ligger bare i de hundredvis af spil, der er stablet på hylderne samt de to spilleguruer, der vandrer rundt og hjælper de besøgende, der har glemt, hvordan man spiller brætspil.

Interessen er tæt på eksploderende

Mænd vil ikke sludre
Det fysiske aspekt ved brætspillet er noget, som især mænd har brug for, hvis de skal være sociale, mener iværksætteren.

»Piger kan mødes, og så kan de bare snakke. Men sådan er det ikke med drenge, vi skal helst have noget at mødes om«, siger Bo Thomasen:

»Det er noget fysisk. Du rykker på en brik. Og det kan være fedt at kaste en kæmpestor terning eller få noget til at vælte«, siger han, men forklarer dog, at det er er en speciel og glemt oplevelse at mødes over et brætspil.

»Det er en anden slags samtale over et spil, end hvis du for eksempel sidder med din telefon. Man kan i højere grad aflæse udtryk, og man er til stede. Det virker bare, når man mødes«, siger Bo Thomasen.

Eksploderende interesse
Måske vi i en periode glemte at rykke på de fysiske spillebrikker, men nu er det blevet populært igen.

»Interessen er tæt på eksploderende«, siger Claus Møller Jensen, som ejer 'Boardgamer', der er en af landets største internetbutikker inden for brætspil:

»En af de store indikatorer for mig er, at de populære spil bliver udsolgt. Og ikke bare udsolgt i første oplag, men i ethvert oplag. Vi befinder os i et marked, som minder om et boom på boligmarkedet«, siger han.

Men de usikre producenter af spil tør ikke følge med brætspils-boomet.

»De tør simpelthen ikke sætte deres forventninger til markedets vækst, så de producerer stadig i mængder, som betyder, at de populære spil bliver underproduceret«, siger Claus Møller Jensen.

Det er ikke kun hos de danske leverandører, at interessen for brætspil er skudt i vejret . Også de engelske leverandører mærker den voksende glæde for at spille med fysiske materialer.

En af de helt store europæiske web-aktører, det engelske 'Boardgameguru', har i år rapporteret en vækst på 50 procent, skrev nyhedsmediet BBC i marts.

Brætspilsmanien rammer bredt.

»Jeg vil tro, at jeg her i december næsten dagligt er nødt til at svare på en forespørgsel med: 'Desværre, det spil er udsolgt fra producenten, og vi venter på et genoptryk'«, siger Claus Møller Jensen.

Interesse for brætspil kommer af computerspil
Brætspil kræver fysisk tilstedeværelse. Det er årsagen til, at Ipaden med spilleappen 'Angry Birds' & 'Candy Crush' ligger i de støvede kroge, når der bliver rykket spillebrikker i pop up-brætspilscaféen.

Men Ipaden er ikke smidt i skammekrogen. For de digitale spil har ifølge spilforsker Lars Konzac været årsag til brætspillenes seneste rennæssance.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

»Da de digitale spil kom til i 90'erne, førte man brætspil over på computeren. Og så troede man, at de her brætspil ville uddø med computere. Men nu er det faktisk computerspillene, som skaber interesse for brætspil igen«, siger Lars Konzack, som gør opmærksom på, at han med computer mener Ipads, såvel som Iphone og andre »lommecomputere«.

Interessen for brætspil tager afsæt i et virkelighedsspring, som helt almindelige mennesker kan bruge i deres hverdag.

»Det viser sig, at et meget større publikum kan relatere til brætspillene end tidligere«, forklarer spilforskeren.

Han forklarer, at det moderne menneske er blevet gode til at springe rundt i tid og sted efter det er begyndt at spille computerspil. Derfor kan de hurtigt springe ind i brætspillets univers også.

Piger kan mødes, og så kan de bare snakke. Men sådan er det ikke med drenge, vi skal helst have noget at mødes om

»Computerspillene tvinger det moderne menneske til at forholde sig til flere forskellige virkeligheder, som de skal styre rundt i. Brætspillene er endnu en anden virkelighed, som de moderne mennesker skal forholde sig til. Og det er de jo blevet gode til, efter de har spillet en masse computerspil«.

Iværksætteren Bo Thomasen er enig i, at de digtiale spil har pustet støv af brætspillene. Han har dog en anden årsagsforklaring.

»De digitale spil har gjort det meget mere accepteret at lege som voksen«, siger Bo Thomasen:

»Og derfor giver flere voksne sig i kast med at lege med brætspil i kreative fællesskaber. Men lige nu er der bare ikke en platform tilgængelig, så man kan dyrke det ude i byen«, siger han.

Fiktionen drager os

Og mens det er blevet populært at spille brætspil, er det også blevet populært at se film som 'Harry Potter', 'Twilight' og Hunger Games'.

Fiktionens verden er noget, der drager danskerne, såvel som resten af verdenen. Hvad flere ikke ved er, at eventyrfilmene, såvel som brætspillene er en verden i fiktion, som kan særre vores eget liv i perspektiv.

LÆS OGSÅ

»Mennesket går ind på spillets og fiktionens regler. De forestiller sig en verden, der ikke hører til. Det sætter virkeligheden i perspektiv, når de vender tilbage til livet«, siger spilforsker Lars Konzack og forklarer, at det kan udruste spillerne til den trivielle hverdag i virkelighedens verden.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Nu skaber computerspillene interesse for brætspil igen

»Så har de udviklet en bedre mulighed for at tage beslutninger og overveje konsekvenser. Samtidig giver det en evne til at arbejde med flere scenarier, som det moderne menneske behøver«, siger spilforsker Lars Konzack.

Men folk, der ikke er vokset op med computerspil, kan have svært ved at vænen sig til en verden i cyberspace. De kan til tider også have svært ved at vænne sig til den moderne verden, de lever i.

»Gamle mennesker, der ikke har den dannelse, har meget svært ved at forholde sig til at tænke på den her måde«, siger spilforskeren.

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden