Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

pinlig. På trods af litterære lyspunkter er anmelderne ikke udelt begejstrede for Louise Østergaards deburoman, Ord, som handler om romancen mellem hende og digteren Yahya Hassan.
Foto: FINN FRANDSEN (arkiv)

pinlig. På trods af litterære lyspunkter er anmelderne ikke udelt begejstrede for Louise Østergaards deburoman, Ord, som handler om romancen mellem hende og digteren Yahya Hassan.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anmeldere: Pinlig - men ikke helt ueffen - roman fra Yahya Hassans elskerinde

Skolepigeromantik og klicheer præger Louise Østergaards debutroman.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Anmelderne giver Louise Østergaards debutroman, 'Ord', en ublid modtagelse.

Den ventede bog kommer som en del af kommentarsporet til den 18-årige Yahya Hassans voldsomme berømmelse, fordi romanen er skrevet af den kvinde, som for et par år siden havde et forhold til digteren.

LÆS OGSÅ

Hun var også Yahya Hassans kontaktperson og skulle forsøge at trække ham ud af en kriminel løbebane. Men de to endte i et kærlighedsforhold. Efterfølgende blev Louise Østergaard skilt, Yahya Hassan blev berømt, og resten er historie.

Men selv om forløbet måske kunne lyde som første skridt på vejen mod stor litteratur, har bogen ifølge fire avisers anmeldere for mange litterære problemer. Den bliver beskyldt for at være klichéfyldt og pinlig.

»Hang til skolepigeromantik«
'Ord' får den hårdeste anmeldelse i Jyllands-Posten. Bogen bliver kaldt »pinligt privat« og ligner ifølge anmelder Niels Lillelund visse steder »facebook-opdateringer af den type, der er for mange af i det forum, og som gerne ledsages af et billede af en kat, der leger med et garnnøgle på et spisebord«.

BEDØM SELV

Niels Lillelund har vanskeligt ved at finde positive elementer i Louise Østergaards roman - at der i det hele taget er tale om en roman, har anmelderen svært ved at se. Forfatteren får dog et enkelt lille skulderklap.

»'Ord' er en umådeligt klichéfyldt beretning, men trods sin hang til skolepigeromantik er Louise Østergaard ikke nogen helt talentløs skribent (...)«, skriver han.

Bogen får to stjerner ud af seks mulige i Jyllands-Posten.

»Man får lyst til at kigge væk«
Informations anmelder Peter Jensen er ikke helt så negativt stemt.

Men også han bider mærke i, at de sproglige kvaliteter ikke altid er lige fængende. På trods af, at Louise Østergaard i passager »lyner og gennembryder klicheerne«, skriver han:

»Undervejs er man så nødt til at sluge ikke så få helt igennem forfærdelige sætninger, hvor fortæller-jeg'et gør sig selv unødvendigt naiv, og det hele gumper så tungt af sted, at man får lyst til at kigge væk«, skriver Peter Jensen i dagens Information.

Han finder det dog usandsynligt, at bogen er blevet til i et forsøg på at lukrere på den 18-årige hovedpersons superberømmelse. Dertil er bogen for god, mener Peter Jensen.

Anmelderen bemærker, at Louise Østergaards største bedrift - bogen til trods - formentlig stadig er den rolle, hun har spillet i at hjælpe den unge Yahya Hassan ud af en kriminel løbebane.

»Bogen kan noget mere«
Hos Berlingske er anmeldelsen af 'Ord' overvejende positiv. Her kalder Søren Kassebeer bogen for »ganske fin« og »rørende, stedvis rystende og godt skrevet«, og heller ikke her spekulerer anmelderen i, at bogen skulle være et forsøg på at tjene en hurtig skilling på at udgive sladder om Yahya Hassan.

»Den (bogen, red.) har sladderpotentiale, fordi man kan trække saftige historier ud af den (...), men bogen kan noget mere. Den hæver sig over sladderen og bliver til litteratur«, siger Søren Kassebeer.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Han er uenig med resten af anmelderflokken i, at bogen indeholder for mange klicheer og banaliteter. Dem »er der ikke mange af«, skriver han i dagens Berlingske og kvitterer med fire ud af seks stjerner.

Ville gerne give bedre karakterer

Fælles for de fleste bedømmelser af 'Ord' er, at anmelderne har en overordnet sympati for Louise Østergaard. Det er hendes litterære projekt, som ikke nødvendigvis følger med intentionerne.

»Jeg ville gerne give Louise Østergaard seks hjerter, fordi hun så og opmuntrede Yahya Hassans lyriske talent. Og fordi hun så kompromisløst fulgte den kærlighedens begivenhed, som jeg ikke et øjeblik tvivler på, at mødet med Hassan har været for hende«, som Politikens Lilian Munk Rösing skriver.

LÆS OGSÅ

»Men som litterær anmelder må jeg være, om ikke hjerteløs, så i hvert fald mere nærig med hjerterne«, slutter hun og giver bogen tre hjerter.

Læs et uddrag af 'Ord' fra riidr her

Læs mere:

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden