0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Elever skriver takkebreve til skole-performere

Eleverne græd, da Sisters Academy strøg flaget efter to ugers eksperiment i Odense.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Diana Lindhardt
Foto: Diana Lindhardt

Finale. Med musik, recitation og de besøgende performeres tilbagetrækning sluttede Sisters Academy. Flere elever græd, da eksperimentets flag blev strøget og hverdagens flag for HF & VUC blev hejst.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

»Først og fremmest var det mere effektfuldt, end jeg havde regnet med«.

Det siger Gry Worre Hallberg efter afslutningen på det to uger lange eksperiment Sisters Academy på HF & VUC Fyn.

Hun er en af hovedkræfterne bag den omfattende kombination af performancekunst, grundforskning, pædagogik og aktivisme, hvor 175 elever, 22 lærere og 12 performere sammen har skabt et parallelt univers med en sanseaktiverende og æstetisk tilgang til læring.

LÆS ARTIKEL

Her har klasselokaler og fællesrum været iscenesat med dekorationer, musik og særligt lys, alle har talt engelsk og båret uniformer, og performere klædt i pelse, kapper eller forbundet med navlestrenge af blondestof har bidraget til en mystisk atmosfære. Alt sammen for at lærere og elever har kunnet kaste skolens vanlige normer til side og gå til læringen på frisk vis.

Og det har virket stærkt. Da Sisters Academy strøg flaget fredag eftermiddag og igen hejste det almindelige HF & VUC Fyn-flag var mange elever tydeligt påvirkede og nogle græd.

»Bagefter gik vi (performerne, red.) ind og lukkede døren. Jeg fik siden at vide, at flere havde ventet uden for to-tre timer for at sige farvel. Men pointen er, at de nu selv skal integrere det, de har erfaret. Det er nu forankringen starter«, siger Gry Worre Hallberg.

Efterfølgende har mange af eleverne helt uopfordret afleveret takkebreve til Sisters Academy.

LÆS REPORTAGE FRA 1. DAG

Ivrig efter skolegang
Ud over at hun er overvældet af graden af indlevelse fra elevernes side, er Worre Hallberg ikke meget for at drage endelige konklusioner på eksperimentet. Endnu.

»Der er en masse gevinster, som jeg ikke kan evaluere endnu. Vi har fået en masse data, og vi udsender spørgeskemaer«.

Men hun er ikke tvivl om, at kursisterne er blevet rykket. Flere har givet udtryk for, at de i i de to uger har glædet sig til at komme i skole, modsat til daglig, hvor skolen er noget, der skal overstås og som man pjækker fra.

»Det blev interessant for dem at komme i skolen, fordi den var legende og åben. En af intentionerne bag overhovedet at skabe et uddannelsessystem, var at kunne danne mennesker til at kunne navigere kompetent i verden. Et vitaliserende sted. Men for flere elever er skolen blevet noget, der skal overleves. Et sted, hvor de kun kan være til stede med en brøkdel af sig selv. Flere på Sisters Academy udtryk for, at der nu var plads til, at de kunne være der med hele deres selv, og at de derigennem netop åbnede sig for læring«.

Den slags erfaringer er ikke nemme at kvantificere. Men man har dog tænkt sig at se på deltagerprocenten for at få en form for simpelt mål for elevernes motivation.

»Men det er paradoks at måle på det. Kan man måle sanselighed? Kan man måle den her empiri?«, spørger Worre Hallberg retorisk.

»Jeg føler, vi har været inde at lave dannelse - ikke kun uddannelse«.

Diana Lindhardt
Foto: Diana Lindhardt

Bedste undervisning nogensinde
Marie Lind, drama og danselærer, oplever også, at eksperimentet har været kraftfuldt. Efter en lektion, hvor hun via mørklægning, teaterlys, en indstuderet diktion og fokus på, at eleverne skulle være impulsive og legende, fik hun sit livs bedste feedback.

»Jeg fik mine kursister til at glemme tid og sted, og nogle af dem syntes, det var den bedste undervisning, de havde fået i hele deres skoletid. Det havde som sådan ikke noget med mig at gøre, men med de rammer jeg satte for dem, som de selv kunne fylde ud og udtrykke sig indenfor«.

LÆS ARTIKEL

Hun har således erfaret, at lærerrollen kan styrkes med de teatralske virkemidler. Forude venter den svære opgave med at impleme