Foto: Dines Christian Jochum Pontoppidan Aagaard
Kultur

Hvad er der med pigen i midten på dette fotografi?

Dansk fotografihistorie får et nyt kapitel med et billede fra Kolding Stadsarkiv.

Kultur

Tre børn stillet op til foto, alle i fineste puds, to med hatten i hånden og en med hatten på skødet.

Ved første øjekast et tilsyneladende gennemsnitligt søskendefoto fra fotografiets tidlige år, men der er noget med pigens blik. Og benene, der stritter lige ud i luften. Er hånden ikke også lidt mørk, og ligger den underligt?

Spørgsmålene blev rejst af Kolding Stadsarkiv, da arkivarerne skulle rydde et magasin på havnen i byen og ved et tilfælde stødte på 1.300 billeder, alle taget af fotograf Dines Christian Jochum Pontoppidan Aagaard, som havde atelier i Kolding i 1800-tallet.

Ligpletter på hånden?

Samlingen, der består af såkaldte kollodiumglasplader fra 1857 til omkring 1880, ses som en en enestående kilde til 1800-tallets hverdagsliv, som arkivarerne siden har stået på hovedet for at vriste data ud af. Og så var det, de stødte på børnebilledet og undrede sig over den lille pige i midten.

»Der er noget med blikket, som er rettet i en anden retning. Det er usædvanligt for et barn at sidde sådan, og hånden er meget mørk. Det kan ligne ligpletter. Men – det kan selvfølgelig også bare være en lam, blind pige med en mørk hånd«, siger historiker Jannie Uhre Ejstrud, som har ph.d. i fænomenet dødslejefotografi.

Det består typisk af døde, fotograferet i kister eller på lit de parade. Fotos, hvor døde er iscenesat som levende, kender hun kun til fra USA.

I en tid uden nem adgang til kameraer kunne efterladte som en sidste chance nå at få fotograferet deres kære post mortem. Det er bare ikke set før i Danmark, så dansk fotografihistorie får nu et nyt kapitel.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden