Foto: Dines Christian Jochum Pontoppidan Aagaard
Kultur

Vi tiltrækkes af foto af lille pige på grund af gåden - og en anden dødskultur

Et notits om et billede fra Kolding Stadsarkiv blev ugens mest læste på politiken.dk.

Kultur

Et er at vise et fotografi af et dødt barn. Det hænder i nyhedsdækningen, og helt aktuelt viser Årets Pressefoto 2015 Politikens pressefotograf Martin Lehmann netop en død, lille pige.

Men det usædvanlige ved det 1800-tals-fotografi, der helt uventet blev ugens mest sete blandt læserne, er, at pigen på det gamle fotografi ikke alene er død (formoder man).

LÆS HISTORIEN

Hun er også, helt atypisk for dansk tradition, iscenesat, som om hun var levende og anbragt i en gruppeopstilling med levende børn. Og hun blev den mest læste historie på politiken.dk i denne uge.

Lektor på IT-Universitetet Lisbeth Klastrup er i øjeblikket i gang med at forske i, hvad der »går viralt«, som det hedder, når en historie spreder sig nærmest eksponentielt på nettet, og hun var selv med til at dele billedet af den lille pige via Twitter.

»Det, der slår igennem, er det, der vækker følelser, enten positive eller negative. Og så er det noget, vi ikke har set før: Vi kender ikke fænomenet og fascineres. I begge tilfælde ser vi ofte høj, viral attention eller opmærksomhed«, siger hun og understreger, at det også handler om forskellige dødskulturer, der støder sammen.

»For os i dag er der noget skræmmende og lidt uappetitligt over at vise døde mennesker på den måde, men fænomenet har været udbredt i andre lande i den viktorianske tid, hvor man havde et mere offentligt forhold til døden. Man fotograferede de døde og holdt pompøse ligtog gennem gaderne, og man bar sørgedragt offentligt, mens vi i dag holder døden ret privat og holder igen på sorgen«.

Og så er der gåden, pointerer hun: Er pigen død eller ikke?

»Der er en slags indbygget quiz-del, og man taber ikke ansigt ved at gætte, for ingen kan modsige en«.

Værst med foto

Hvis man kunne svare entydigt på, hvad der tricker folk og får en historie til at gå viralt, ville reklamebranchen overhælde en med guld, understreger professor i formel filosofi ved Københavns Universitet Vincent Fella Hendricks. Men der er alligevel nogle karakteristiske træk, der går igen.

»Når vi er vrede, indignerede eller føler stærk sympati for noget, er vi ikke til at bremse«.

»Derudover er der noget makabert over historien her. Og så har historier om børn og især små piger, der udsættes for overgreb eller for noget grumt, altid været stærke, og billeder er endnu værre: Her kan vi fortolke ret frit«, siger filosofiprofessoren.

Lidt Lars von Trier-agtigt

Forfatter og ekspert i sociale medier Peter Svarre forsøger også gerne at forklare, hvorfor et måske 150 år gammelt sort-hvid foto af tre ukendte børn får net og læsertal til at eksplodere og redaktionelle mailbokse til at gå i sænk.

»Det virker nærmest lidt creepy og Lars von Trier-agtigt på os. Der er noget spøgelsesagtigt og mystisk over det, og det vækker stærke følelser hos os, at man har placeret en død pige i en stol, så hun ser ud, som om hun stadig levede«, siger han.

Fotografiet er en del af en større fotosamling, der netop er dukket op i Kolding, hvor samlingen kan være med til at skrive både foto- og lokalhistorie. Men det er billedet af den sært stirrende pige, der har vakt den brede interesse, og det er ikke alene døden, der får læserne til at klikke, mener Peter Svarre.

LÆS OGSÅ

Også han understreger, at gåden i billedet tiltrækker os.

»Det handler om det tvetydige. Hvis pigen stensikkert havde været død, havde det ikke været en lige så god historie, og den havde ikke haft den samme gennemslagskraft. Her åbnes for en diskussion, fordi ingen ved, hvad der er rigtigt«, siger han.

»Folk elsker at tale om det uafsluttede og fortælle videre på en historie. Det minder om historien om kjolen for nylig, der var blå eller hvid. Det var noget andet, men også her diskuterede man, hvad der var rigtigt: Hun er død, mener den ene. Nej! Hun er levende, mener den næste«.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden