Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Snylterplakat. Med et enkelt greb stjæler Alternativets lillebitte grønne plakat opmærksomheden fra de gamle partiers photoshoppede kandidatportrætter. '... Der er også Alternativet', står der på plakaten.
Foto: Anders Rye Skjoldjensen

Snylterplakat. Med et enkelt greb stjæler Alternativets lillebitte grønne plakat opmærksomheden fra de gamle partiers photoshoppede kandidatportrætter. '... Der er også Alternativet', står der på plakaten.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

6 hjerter: Alternativet har årets klart bedste valgplakat

Alternativet lever op til sit navn og giver kunstigt åndedræt til en ellers hensygnende tradition for valgplakater.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Når et valg udskrives, ryger plakater straks op i træer og lygtepæle og giver byerne en kulørt og spraglet dragt, der signalerer den fest for demokratiet, som valghandlingen er. Men valgplakaternes stolte tradition er ved at udvandes.

De elektroniske medier og kampagner løber med opmærksomheden. Det er her, partierne satser butikken, for det er her, man formodes at fange de tvivlende vælgere. Derfor er det godt, at Alternativet med deres lille grønne snylterplakat har kunnet revitalisere hele traditionen.

Den petit plakat er skabt til at blive hængt op, efter at de store partier har kapret de bedste plakatpladser. Den fungerer på et metaniveau med teksten »... der er også Alternativet«.

Diskret, morsom, klog

Hvor de almindelige plakater virker ved at udfylde deres eget rum, virker snylterplakaten ved at lægge sig som en kommentar til de andre. Det er ikke set før. Den er diskret, morsom og klog.

Den forholder sig til de andre plakater på en begavet måde, der vækker forhåbninger om, at partiet vil gøre det samme i forhold til traditionel politik. At de vil tænke ud af boksen, at de vil leve op til deres navn og være et alternativ.

Den forholder sig til de andre plakater på en begavet måde, der vækker forhåbninger om, at partiet vil gøre det samme i forhold til traditionel politik

Er selve grebet godt, er designet til gengæld knap så vellykket. Logoet med det tofarvede Å er mærkeligt. Skal det læses som et IÅ eller bare som en måde at sætte dynamik i bogstavets symmetriske form?

Den lysegrønne farve er gennemgående i partiets materiale og skal sikkert signalere en radikal miljøbevidsthed. Se, vi er det mest grønne parti. Selv de mere almindelige kandidatfremvisende plakater fra Alternativet er blevet helt grønne.

De ser næsten sygelige ud, og måske det er en fejl, at de er blevet så grønne. Men det virker. Man genkender dem, og de virker som et frisk element blandt alle de andre partiers plakater med deres fine photoshoppede farvebilleder af glade kandidater på bleg baggrund. De andre er svære at skelne fra hinanden, man skal se på logoet for at finde ud af, hvilket parti personen stiller op for.

Alternativets plakater virker. De er alternative og nemt genkendelige.

Det er således det eneste parti, der har taget plakattraditionen helt alvorligt. Og det oven i købet med helt enkle midler.

Alternativet er plakatvalgets vinder.

Læs mere:

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

Forsiden