Festival. Louisiana Literature starter d. 20.08.15. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Festival. Louisiana Literature starter d. 20.08.15. Tegning: Anne-Marie Steen Petersen

Kultur

Louisiana Literatures backstage-miljø tiltrækker de store navne

Det er ikke pengene, der lokker de store navne til festivalen.

Kultur

I den internationale kunstverden har man helt styr på, hvad Louisiana er. Men i løbet af kun seks år er det lykkedes for Louisiana også at etablere sig som en litterær festival, som alle de store forfatternavne tilsyneladende har hørt om. Samt at sætte sig tungt på markedet for et særligt festivalpublikum.

Før 2010 var Louisiana Literature mest en idé i hovedet på festivalleder Christian Lund og museets litteraturinteresserede direktør, Poul Erik Tøjner.

I dag er det en årligt tilbagevendende festival, som fra i morgen og hen over weekenden kan præsentere forfattere som amerikanske Richard Ford, irske Colm Tóibín, tyske Hans Magnus Enzensberger, cubanske Leonardo Padura og kenyanske Ngugi wa Thiong'o – plus et udpluk af nogle af de bedste navne fra den hjemlige bogverden.

Tag bare navnene på de seneste års deltagere fra den store verden: Joyce Carol Oates, Daniel Kehlmann, Anne Carson, Jonathan Safran Foer og Zadie Smith, og listen kunne forlænges med yderligere 15-20 forfattere, som alle ligger i litteraturens øverste skuffe.

Forklaringen på festivalens succes finder man formentlig bedst, når man hører forfatterne selv udtale sig om arrangementet – og hvorfor de bruger tid på at komme til dette lille hjørne af den globale bogverden.

LÆS ANMELDELSE AF OATES

Et markant eksempel er forfatteren og rockmusikeren Patti Smith. Hun trak fulde huse på Louisiana for tre år siden. Men publikum var ikke alene om at være begejstret. Det samme var Patti Smith. Hun kunne næsten ikke komme sig over, at den ene af hendes to yndlingsforfattere, argentinske César Aira, faktisk var til stede på samme festival, og beundringen var gensidig.

Da Aira var ung, købte han rockidolets plade 'Horses'. Han havde aldrig forestillet sig, at han ville møde hende, og nu stod hun så der og bad om at få hans autograf.

»Patti Smith stod foran ham som en lille pige, og jeg skulle tage et billede af dem, som han kunne vise sine børn, men hun skulle også have et billede af ham«, fortæller Christian Lund, leder af Louisiana Literature.

Wellness og spa

Mødet mellem Aira og Smith forklarer, hvorfor det i løbet af få år er lykkedes museets festival at få en stribe verdensnavne til at lægge vejen forbi Humlebæk, selv om der ikke er noget økonomisk i det for dem.

De får ingen penge for at deltage, og det danske bogmarked er så lille, at det ikke kan mærkes i regnskabet for forfattere, der er slået igennem på verdensplan. Det er noget helt andet, som har gjorde det muligt for Louisiana at hente de mest attraktive forfattere og dermed få nærmest monopol på det litterært kræsne festivalpublikum.

»Det handler slet ikke om penge«, siger Gyldendals litterære direktør, Johannes Riis.

»Lokaliteten er enestående, der bliver sørget for dem, de bliver hentet og bragt, der er miljø og god mad og drikke, der er tænkt på alt«.

LÆS ANMELDELSE AF KEHLMANN

Men lidt handler det så alligevel om penge, for det koster en lille bondegård at holde fire dages forfattercamp kørende.

Når man hører forfatternes betingelser beskrevet, lyder det, som er det en international udgave af wellness & spa for litteraturens første division, men ifølge Christian Lund skal hver en krone vendes for at få det fire dage lange arrangement til at hænge sammen. Prisen er 1 million kroner, og den rige giver er C.L. Davids Fond.

Resultatet bliver også påskønnet, kan man forstå på den engelske forfatter Ian McEwan, som var gæst i 2012. I en video om sine oplevelser har han sagt det sådan her:

»Når man tager på litteraturfestival, er det i virkeligheden ikke for at møde læserne, men for at møde gamle venner, som man ellers ikke ser. Vi ser kun hinanden til festivaler som her«.

Det er som at hænge ud med Jay-Z og Beyoncé

Amerikanske Junot Diaz sætter trumf på:

»Det kan føles næsten selvisk at være her, for jeg kan møde de mest fantastiske forfattere. Især hvis man læser engelsksproget litteratur. Man tænker, at her er Marilynne Robinson. Marilynne fucking Robinson. Det er som at hænge ud med Jay-Z og Beyoncé'«.

Tricks fra Island

Sidste år havde forlæggeren Susanne Torpe to forfattere med på Louisiana Literature. Det var svenske Frederik Sjöberg og egypteren Alaa al-Aswany, ham med ’Yacoubians hus’.

»Hvis vi bliver spurgt på forfatternes vegne, siger vi ja tak. Der er også en eksklusivitet over arrangementet. Man vil gerne være en del af det selskab«, siger Susanne Torpe.

Før hun og Snæbjørn Arngrimsson stiftede forlaget Hr. Ferdinand, boede de på Island. Her stod Susanne Torpe i nogle år for Reykjavik International Literary Festvial, så hun ved, hvor vigtigt det er at skabe et attraktivt forfattermiljø, som fungerer, også når de kendte forfattere ikke selv er på scenen.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Der er også en eksklusivitet over arrangementet. Man vil gerne være en del af det selskab

Dengang lykkedes det at få navne som Annie Proulx, Javier Marias og Haruki Murakami til den islandske hovedstad.

Hvis man spørger Johannes Riis fra Gyldendal, så har Louisiana også lært et par tricks fra netop Reykjavik-festivalen.

»Jeg har selv været inviteret til Reykjavik et par gange, for ved siden af forfatterne inviterer festivalen også en fem-seks forlæggere og agenter til at deltage, og det er klogt«, siger Riis.

Både han og Susanne Torpe understreger, at Louisiana har et backstage-miljø, som ikke kan overvurderes. Når forfattere er på en af de bogturneer – som mange af dem hader – ser de ikke meget andet end hotelværelser, når de ikke deltager i planlagte arrangementer. I Humlebæk går de rundt i Bådehuset, hvor de kan møde kollegerne og have direkte adgang til stranden.

LÆS ANMELDELSE AF CARSON

Mange forfattere bliver hængende på festivalen i flere dage. Det er af samme grund, man pludselig kan opdage, at sidemanden ved et arrangement med svenske Lena Andersson eksempelvis ikke blot er en anden festivalgæst, men derimod Herbjørg Wassmo fra Norge.

Christian Lund har en liste over ønske-forfattere, han forsøger at lokke til Humlebæk på en af de kommende festivaler.

»Jeg skal hele tiden sidde og danne luftkasteller om umulige ting. Det bliver lettere og lettere for hvert år«, siger festivallederen. Han er dog opmærksom på, hvad Ian McEwan sagde, da han selv deltog. At festivalen for guds skyld ikke må blive større.

»Sidste år havde vi 10-12.000 gæster, og det er nok tæt på grænsen, for vi vil gerne fastholde det intime format«, sige han.

Patti Smith interviewer

Ofte foretrækker forfatterne at komme, hvis de har aktuel bog, eller de har det ligesom Patti Smith, som lige har været koncertaktuel i landet, men alligevel ikke stiller op i Louisiana i år. Hun vil ikke blande tingene sammen. Når hun er på koncertturné, taler hun om musik. Når hun har en aktuel bog, kommer hun ikke for at tale om musik og give koncert.

Senere i år er hun aktuel med en ny bog, og Christian Lund er i kontakt med Patti Smith, men om hun kommer til næste år er uvist. Her er vi imidlertid ved festivallederens stadigt voksende liste over kommende deltagere. Da Patti Smith var her i 2012, nævnte hun, at argentinske César Aira var en af hendes yndlingsforfattere.

»Hvem er så den anden?« spurgte Christian Lund.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Hun fortalte, at den anden er japaneren Haruki Murakami, og ham har Louisiana forsøgt at lokke til landet gennem flere år. Han har været i landet én gang, da han var eneste gæst på arrangementet Verdenslitteratur på Møn.

Patti Smith kom derfor med et tilbud, som lød noget i retning af:

»Sig til ham, at hvis han kommer, så interviewer jeg ham på din scene«.

Og Christian Lund må indrømme, at det er et arrangement, han siden har drømt om.

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden