0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Alvorlig superviolinist blev vred på publikum

Leonidas Kavakos var i Koncerthuset ikke bare for at spille violin, men også for at dirigere. Da en person blev ved at larme, stoppede han orkestret.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
KLAUS HOLSTING/POLITIKEN
Foto: KLAUS HOLSTING/POLITIKEN

Koncentration. For Leonidas Kavakos er musikken ramme alvor. Både når han spiller violin, og når han dirigerer. Fredag gjorde han begge dele i Koncerthuset.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Personen må virkelig være krøbet langt ned i sædet. Altså den person, der fredag aften syntes, det var helt i orden at udnytte Koncerthusets følsomme akustik til at få den vedvarende, knitrende lyd af en plasticpose, der blev krammet, til at fylde rummet om kap med de første sarte takter af Richard Strauss’ symfoniske digt om en gammel mands dødskamp og, til sidst, hans fredfyldte udånden.

Leonidas Kavakos på dirigentpodiet slog af. Han stoppede simpelthen orkestret og vendte sig om mod personen, og i, hvad der føltes som en evighed, stod han bare og stirrede stumt og hvast i retning af vedkommende.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu