Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Vikingeslag. Sværdene vil klinge næste år, når Det Kongelige laver vikingedrama på taget af Moesgaard Museum ved Aarhus.
Foto: TOBIAS NICOLAI

Vikingeslag. Sværdene vil klinge næste år, når Det Kongelige laver vikingedrama på taget af Moesgaard Museum ved Aarhus.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Aarhusiansk vikingespil bliver »den største teaterforestilling i Europa næste år«

Et af højdepunkterne i det europæiske kulturbyår i Aarhus 2017 bliver friluftsspillet Røde Orm.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Sejlende vikingeskibe i et bølgende »hav« af blå parasoller. Harald Blåtand i skikkelse af Ole Thestrup. Og drabelige vikinger til hest hen over Moesgaard Museums tag.

Aarhus 2017 og Det Kongelige Teater løftede i dag sløret for Det Kongelige Teaters største produktion uden for hovedstadsområdet: Næste års frilufts-opførelse af vikingefortællingen »Røde Orm« med publikum på tribuner i bakkerne syd for Aarhus, kongelige skuespillere i vikingehjelm og skind, mudrede trælle, der dukker op af mulden og dragedekorerede træskibe, strygende op ad »Themsen« for at indtage England.

I stil med Det Kongelige Teaters årlige sommerforestillinger i Ulvedalene, er det blevet jydernes tur til at pakke picnickurven eller købe »et vikingeskrin« med mad og se friluftsspil i megaskala. 96.000 billetter er sat til salg, og Det Kongelige håber på godt vejr og velvilje, for ud af et samlet budget på 32 millioner kroner skal teatret selv skaffe 18 millioner, oplyste teatrets projektleder på forestillingen, Rikke Lange, på pressemødet på Moesgaard, afholdt et par etager over museets vikingeudstilling.

Resten af satsningen er dækket via de fonde, Kulturby Aarhus 2017 har fået hjælp fra, herunder Sallingfonden, som har skudt 10 millioner kroner i fortællingen.

LÆS OGSÅ:

»Røde Orm bliver nok den største teaterforestilling i Europa næste år«, sagde teaterdirektør på Det Kongelige, Morten Kirkskov og betonede, at Det Kongelige Teater med familieforestillingen manifesterer sig som »hele landets teater«.

»Hver 4. dag spiller vi ude i landet. Vi har en national forpligtelse, og med en kæmpe familieforestilling som den her markerer vi, at det er noget, vi tager meget alvorligt«.

Foto: NICOLAI TOBIAS

Iscenesætteren bliver norske Frede Guldbrandsen, og ud over fascinationen af »en fortælling om kærlighed, intriger og store sværdslag«, og den passende kulisse ved en strand, hvor vikingerne lagde til, har vikingernes historie generelt noget at sige os i dag, siger han. Frede Guldbrandsen er med egne ord vokset op i en »lille lortelandsby i bunden af en norsk dal«, og på den anden side af fjeldet lå »en anden lille lortelandsby«:

»Vi fik ind med modermælken - 800 års dna bankede rundt i blodet på os om - at vi skulle hade dem på den anden side. Men så blev der lavet et stort friluftsspil med udgangspunkt i fejden«, fortæller han.

Og da de to landsbyer oplevede to vikingehøvdinger stå og brøle om, at de aldrig ville bukke under for hinanden, var det som om, der opstod et glimt af selvindsigt, mener Guldbrandsen, som da også selv lægger op til et vikingespil, der kan »lære os noget om, hvad det vil sige at være skandinaver«.

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Ikke historiebog

Forestillingen om Røde Orm er blevet til på baggrund af Frans G. Bengtssons eventyrroman fra 1940’erne, og det er lidenskaben, eventyret og de drabelige fejder, der er lagt vægt på, snarere end på en minutiøs og nagelfast dokumentation af, hvordan det var at være viking, understreger Frede Guldbrandsen. I Henrik Szklanys dramatisering fremhæves især kærlighedshistorien mellem Ylva Haraldsdatter, spillet af Christine Gjerulff, og Røde Orm, spillet af Andreas Jebro. Kærligheden udfolder sig på et blodigt bagtæppe af drabelige magtkampe.

15 skuespillere, 2-3 heste, 3 vikingeskibe og op mod 200 statister og frivillige er i gang ved hver af forsommerens 29 forestillinger, og der skal derfor opføres en mindre skurby bag museet med stalde, vaskeri og garderobe til skuespillerne.

Derudover opfører museet en landsby, også uden for museet, men til formidling. Her kan skoleklasser og familier komme på besøg og spise og leve som vikinger. Museets vikingeafdeling udbygges også til lejligheden med figuren Røde Orm i skikkelse af Andreas Jebro, som hermed kommer på museum.

Kulturbyens direktør, irske Rebecca Matthews, mener, at forestillingen bliver et »killer project«, også helt bogstaveligt, når vikingerne kæmper. I kulturbyåret 2017 vil »Røde Orm« blive en af fire såkaldte megabegivenheder. En andet er Aros’ store udstilling, The Garden, der skal brede sig fra museet og videre ud i byrummet og ud langs Aarhus’ sydkyst. De to sidste megabegivenheder er ikke afsløret. De udspiller sig ved kulturbyårets åbning den 21. januar og ved slut-ceremonien næste år i december.

Foto: NICOLAI TOBIAS

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden