0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

L.A. Ring malede mellem ærlighed og kærlighed

Maleren L.A. Ring havde svært ved at forskønne det i naturen, der ikke var kønt eller smukt i sig selv. Men hvad der lignede en svaghed, blev hans særlige styrke.

FOR ABONNENTER

Var kunstnere for hundrede år siden mere forelskede i deres koner, end kunstnere er nu om dage? Når – eller hvis – de blev gift, blev de som regel først skilt igen, når grunden var den enes – eller den andens – død. Var det da en mere langtidsholdbar udgave af den store kærlighed, der bandt ægtefolk sammen dengang? Eller en større respekt for ægteskabet? Eller bare angsten for at falde uden for samlivets herskende normer? Var det også denne seje kærlighed, der var årsag til, at kunstnerne gjorde konerne til et af deres fortrukne og måske mest inspirerende motiv? Eller bundede det hele i periodens dominerende stilretning.

For med maleren L.A. Ring befinder vi os i slutningen af det nittende århundrede og starten på det næste. Det er tiden før modernismen, realismens årtier, og realismen dikterede nu engang de kunstnere, der dyrkede den, at skildre deres nærmeste omgivelser, det – og ikke mindst dem, de kendte bedst. Og hvem kender en kunstner – uanset sin stil – vel bedre end sin egen kone?

Læs artiklen nu, og få Politiken i 30 dage

Få adgang til hele Politikens digitale univers nu for kun 1 kr.

Læs videre nu

Annonce

For abonnenter

Annonce