L.A. Ring malede mellem ærlighed og kærlighed

Maleren L.A. Ring havde svært ved at forskønne det i naturen, der ikke var kønt eller smukt i sig selv. Men hvad der lignede en svaghed, blev hans særlige styrke.

FOR ABONNENTER

Var kunstnere for hundrede år siden mere forelskede i deres koner, end kunstnere er nu om dage? Når – eller hvis – de blev gift, blev de som regel først skilt igen, når grunden var den enes – eller den andens – død. Var det da en mere langtidsholdbar udgave af den store kærlighed, der bandt ægtefolk sammen dengang? Eller en større respekt for ægteskabet? Eller bare angsten for at falde uden for samlivets herskende normer? Var det også denne seje kærlighed, der var årsag til, at kunstnerne gjorde konerne til et af deres fortrukne og måske mest inspirerende motiv? Eller bundede det hele i periodens dominerende stilretning.

Få fuld adgang om mindre end 2 minutter

De hurtigste bruger mindre end 1,3 minutter på at blive abonnent og få fuld adgang til Politiken i en måned for bare 1 kr.

Bliv abonnent for 1 kr

Mest læste

  • Annonce

Annonce

For abonnenter

Annonce

Forsiden

Annonce