0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Claus Nørregaard
Tegning: Claus Nørregaard

Politikens anmeldere viser rundt om ægget

Ægget symboliserer påsken. Men den geniale facon spiller også en hovedrolle i kunstens og kulturens verden. Politikens anmeldere har været på æggejagt.

FOR ABONNENTER

Æggeformen er en usædvanlig stærk struktur, og derfor er den også efterlignet i mange menneskeskabte objekter. Kupler er sjældent kuglerunde, men af statiske grunde netop mere tilspidsede og æggeformede som Filippo Brunelleschis kuppel til domkirken i Firenze, der anses for at være hovedværket i ungrenæssancen. En lidt fladere, men stadig ægget form kan herhjemme ses på en af landets mest populære bygninger, nemlig Marmorkirken med

Ferdinand Meldahls kuppel. Men også i moderne arkitektur dukker ægget op. Især engelske Norman Foster er en værre påske droppet hare, der har lagt det meget aflange æg, der også betegnes sylteagurken, i form af forsikringsselskabet Swiss Res hovedsæde og det 10-etagers skæve æg i London City Hall på Themsens South Bank. Begge steder er æggeformer valgt for at reducere bygningernes overflade og optimere deres energi- og klimaeffektivitet. Men også i den mere ’kropsnære’ skala kender vi herhjemme æggeformet design særdeles godt. Da Arne Jacobsen tegnede SAS Royal Hotel, der blev indviet i 1960, var det inklusive alt interiør, han blandt andet de tre stole Dråben, Svanen og Ægget. Ægget var en videreudvikling af Svanen og ideen om en stol, hvor ryg, sæde og armlæn gik ud i et. Her skulle den blot dække hele kroppen, så man kunne sidde omsluttet af stolens rum. Trods en meget høj pris og en blandet første modtagelse er det blevet et af alle tiders mest ikoniske stoledesign, hvis silhuet i dag er logo for producenten Fritz Hansen – som Arne Jacobsen sagde: Formen skal være så enkel, at man kan pisse den i sneen.

Politiken.dk i 3 måneder - kun 299 kr.

Læs hele artiklen nu

Køb abonnement