Foto: Büro Jantzen (PR)
Kultur

Næste uges kultur: Mød en diktator på Nørrebro, spis med alle sanser på Trapholt og glæd dig til ny omgang 'Transparent'

En kærlighedsfilm om en moden enlig mor, stærkt individuelle portrætfotos og sæsonpremieren på tv-serien ’Transparent’ er noget af det, Politikens anmeldere holder øje med i den kommende uge.

Kultur

BEAT

Moses Sumney: ’Aromanticism’. Nyt album ude 22. september

Moses hvem? Moses Sumney! En elektronisk singer-songwriter og musikere midt i Los Angeles. Midt i de gigantiske arealer af hollywoodglimmer, tilbagelænet surferkultur og livsførelse på det sociale overdrev er Sumney en enspænder ud i soul-electronica.

Med et ekko af Nina Simone i stemmen afsøger han slugter og sprækker i det indre rum, hvor Californiens sol ikke trænger ind. Efter en ep og en håndfuld singler bliver ’Aromanticism’ hans debut. (Sim-L)

FILM

’Kærligheden flytter ind’. Biografpremiere 21. september

Modne mænd og unge kvinder er en klassisk kombination i Hollywood, mens det omvendte er et særsyn. Men ikke meget længere, hvis det står til Reese Witherspoon.

Med frisk medvind fra tv-serien ’Little Big Lies’ spiller hun i komedien ’Kærligheden flytter ind’ den enlige mor Alice, der får rusket op i kærlighedslivet, da tre unge fyre flytter ind. (sko)

KUNST

’Den enkelte og de mange’. Louisiana. Fra 21. september

’Den enkelte og de mange’ hedder Louisianas næste udstilling – om Rineke Dijkstra, en særpræget hollandsk fotokunstner, som for 20 år siden brød igennem på Venedig Biennalen og hurtigt blev et internationalt navn. Siden 2006 har hun været repræsenteret på Louisiana. Få mestrer som Dikstra kunsten at tage stærkt individuelle portrætter af ganske almindelige mennesker, enten alene eller i grupper. Der er åbning 21. september. (pmho)

KLASSISK

Mahlers 5. Symfoni. David Geffen Hall, New York. 22.og 23. september

Mahler vidste godt selv, at han skrev musik, der var mere moderne, end hans samtid kunne kapere. Inden han døde i 1911, formulerede han det klart: »Min tid vil komme«. Det gjorde den et halvt århundrede senere, da verden opdagede Mahlers fantastiske symfonier, og hvis noget orkester hjalp til i den proces, var det New York-filharmonikerne.

De har skiftet chefdirigent flere gange, siden Leonard Bernstein gav Mahler et effektivt skub frem på scenen, og på fredag og lørdag åbner de sæsonen med Mahlers 5. Symfoni dirigeret af hollandske Jaap van Zweden, der allerede nu arbejder med orkestret, som han bliver chefdirigent for fra næste år. (tm)

TEATER

’Diktatoren’. Nørrebro Teater. Premiere 21. september

Sidste år blev Chaplins ’Diktatoren’ restaureret, og den havde repremiere juledag. Seks hjerter gav Politikens Kim Skotte og noterede, at den gode gamle – og geniale – film fra 1940 havde fået ny aktualitet i en tid med autoritære takter.

På fredag finder der så – på sin helt egen måde – en ny restaurering sted, nemlig på Nørrebro Teater, hvor der er verdenspremiere på teaterudgaven. Nikolaj Cederholm står for både dramatisering og iscenesættelse, og med bl.a. Olaf Johannessen og Søren Pilmark på scenen burde det ikke kunne gå helt galt. (theil)

DESIGN

’Eat Me’. Trapholt. Fra 23. september

Annonce

Artiklen fortsætter efter annoncen

Annonce

Trapholt i Kolding byder op til den helt store sanseoplevelse, når de slår dørene op for udstillingen ’Eat Me’. Omdrejningspunktet er mad – ikke kun som fødevare, men også i forhold til kultur, identitet, samfund og natur.

På et kæmpe sansebord indbydes museets gæster til at tage plads på 28 af de nyeste designerstole og få en guidet spiseoplevelse. Her kan man prøve at spise med 1 meter lang gaffel, og man kan opleve, hvordan smag kan blive påvirket af lyd. Kød, dej, grøntsager og honning indgår som materialer i en række af værkerne.  (hedebo)

TV

’Transparent’, 4. sæson. Viaplay. 23. september

Jill Soloways tragikomiske historie om en jødisk familie med særdeles flydende indbyrdes relationer til hinanden i almindelighed og køn i særdeleshed hører til blandt det ypperste, der er produceret af udfordrende, humoristisk fjernsyn – overhovedet.

Jeffrey Tambors rolle som patriarken, der springer ud som transseksuel i sit livs tidlige vinter, er rasende vellykket, og selv om præmissen ’Det er aldrig for sent at træde i karakter som sig selv’ måske er lidt blankpoleret, så fungerer det fornemt. De forrige tre sæsoner holdt eminent niveau, så det er spændende, om den fjerde også kan stå distancen. (palle)

Redaktionen anbefaler:

Læs mere:

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?
    Hør podcast: Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump?

    Henter…

    Klaus Riskær - Danmarks Donald Trump? Klaus Riskær er tilbage på avisernes forsider. Han rejser sig altid igen, uanset om han går konkurs, bliver ekskluderet eller sat i fængsel. Og nu stiller han op til Folketinget. Men hvad driver ham? Og kan det passe, at han i dag er mere til klima og social retfærdighed end til utæmmet kapitalisme? Eller er han – som nogle mener – det danske svar på Donald Trump?

  • 
    A male giant panda from China named Cai Tao eat eats a stick at Taman Safari Indonesia zoo in Bogor, West Java, Wednesday, Nov 1, 2017. Giant pandas Cai Tao and Hu Chun arrived Indonesia last month as part of China's "Panda diplomacy." (AP Photo/Achmad Ibrahim)

    Et kongerige for to pandaer? Kun Kinas allerbedste venner får lov at lease et par af de sjældne pandabjørne, sagde den kinesiske præsident Xi Jinping, da han lovede Danmark et par. Kina har flere gange brugt de sjældne dyr som en brik i deres udenrigspolitik. Men hvad har Danmark givet køb på, for at blive en af Kinas allerbedste venner? At tale om Tibet?

  • 
    Arkitekt Jørn Utzon viser prototype på etfamiliehus i 1969.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Jørn Utzon – glemte Danmark sin største arkitekt?
    Hør podcast: Jørn Utzon – glemte Danmark sin største arkitekt?

    Henter…

    I dag er der premiere på dokumentarfilmen ’Jørn Utzon – manden & arkitekten’ om den dansker, der bl.a. tegnede Sidney-operaen: En bygning, der regnes med blandt det 20. århundredes mest ikoniske bygningsværker. Men hvordan endte Jørn Utzons hjertebarn, operaen i Sidney, som hans livs tragedie? Og hvorfor frøs danske arkitekter ham siden ud?

Forsiden

Annonce