0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Smæk, smæk, smæk: Iført en stram gymnastikdragt får udyret en omgang spank, mens han langsomt begynder at danse

Selv en satan har behov for en lille gang spank! Her er en scene fra Klaus Manns netop genudgivne roman ’Mefisto’, skriver Per Theil i denne klumme.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Udsnit fra bogens forside
Illustration: Udsnit fra bogens forside

’Mefisto’ er også blevet kaldt en teaterroman, fordi den dyrker spillet på alle niveauer – med Tyskland som den politiske scene.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Klaus Manns roman ’Mefisto’ fra 1936 (netop genudgivet på dansk) er måske ikke verdens mest subtile tekst, men så kan den teaterpjattede Klaus Mann så meget andet, f.eks. lave scener.

I kapitlet ’Dansetimen’ (og den overskrift er faktisk subtil!) er vi først med til prøverne på teatret i Hamburg, hvor den selvfede skuespiller og instruktør Hendrik Höfgen herser med spillerne: »Det skræmte ensemble stod over for en ædel og nervøs tyran ... alle var bange«.

Deltag i debatten nu

Det koster kun 1 kr. at få fuld adgang til Politiken, hvor du kan læse artikler, lytte til podcasts og løse krydsord.

Læs mere

Annonce

Læs mere