0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Bjørn Nørgaard: Det var i høj grad prins Henrik, som var den drivende kraft bag gravmæle

Prins Henrik besluttede, at han ikke ville gravlægges i Roskilde Domkirke, men det var ham, der satte de tydeligste fingeraftryk på gravmælet.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Keld Navntoft/Kongehuset
Foto: Keld Navntoft/Kongehuset

I Bjørn Nørgaards glassarkofag er to liggende figurer, som er formgivet efter dronning Margrethe og Prins Henrik: Foto: Keld Navntoft/Kongehuset

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Prins Henriks største fingeraftryk på gravmælet i Roskilde Domkirke er, at det overhovedet blev sat i gang og på mange måder ser ud, som det gør.

Især i de første år, hvor Bjørn Nørgaard og regentparret holdt møder for at diskutere udformningen, var det prinsen, som viste det største engagement, fortæller billedhuggeren i et stort interview i Politiken.

Prøv Politiken i 30 dage for kun 1 kr.

Få adgang til Politikens digitale univers, og læs artikler, lyt til podcasts og løs krydsord.

Prøv Politiken nu