0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Kunstanmeldelse: Sympatisk kunstner insisterer på at trække os ud af sydhavns-hverdagen og økokrisen

Christian Schmidt-Rasmussen inviterer i to nye udstillinger ind i fortællinger, der fremstår universelle, men handler om kunstnerens eget liv. Det er levende og ikonisk kunst, men også kunst, som er underligt forelsket i et arkaisk og modernistisk formsprog.

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning
Christian Schmidt-Rasmussen / galleri KANT
Foto: Christian Schmidt-Rasmussen / galleri KANT

Christian Schmidt-Rasmussen: ’Fløjtespilleren passer slangemarken en tidlig morgen og duggen er tung’, 2018

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst
FOR ABONNENTER

Det er, som om november har været indhyllet i tåge, og at tågen hver morgen har lagt sig som tung, drivende dug på cykelsadlen.

Måske er det den dug, som den danske kunstner Christian Schmidt-Rasmussen taler om i titlen på sin nye udstilling på Galleri Kant i en baggård i Store Kongensgade. ’Tung dug’ hedder udstillingen, og et af de største malerier, som vises her, er et blåt, sort og rødt værk, der bærer den lange titel ’Fløjtespilleren passer slangemarken en tidlig morgen og duggen er tung’. Det sammensmelter abstraktion og figuration.

Det, som kunne være himlen, er i dette værk malet som geometriske, brudte og rytmiske blå cirkler, hvis buer fortsætter ind over den i titlen anførte slangemark, hvor ålelignende røde slanger rejser sig som bølgende aks. Malet i den samme orangerøde farve som slangerne ses fløjtespilleren til venstre i billedet. Det er en figur, man på en måde har set tusind gange før. Arkaisk og skulpturel, men arkaisk og skulpturel på en neoneoklassisistisk måde som hos for eksempel Anne Marie Carl-Nielsen eller Astrid Noack.

Få det store overblik for 1 kr.

Prøv den fulde adgang til Politiken.dk, apps, podcast og meget mere for kun 1 kr. De hurtigste er i gang på under 34 sekunder.

Læs mere

Annonce

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

Forsiden