0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Peter Boel
Foto: Peter Boel

Designeren Jerszy Seymours har udsat køkkenet for et malerangreb og rokeret rundt, så elementerne er stablet oven på hinanden.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Glem alt om det hyggelige samtalekøkken: Man kan da sagtens stable køleskabet oven på komfuret

Designeren Jerszy Seymour udfordrer det underspillede samtalekøkken med en farveeksplosion hos Etage Projects. Det er både tankevækkende og underholdende. Men er det nok?

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Køleskabet er helt tomt. Opvaskemaskinen ser ud, som om den aldrig har været i brug. Og der er ingen varme i kogepladerne. Men bortset fra de detaljer er Jerszy Seymours køkken fuldt funktionsdygtigt. Det ser bare ikke sådan ud.

’Sacred Mountain’ hedder udstillingen hos Etage Projects i Borgergade i København, der viser værker af den tyske designer og kunstner Jerszy Seymour. Hovedværket er køkkenet, der består af køkkenelementer, som er kastet lidt hulter til bulter op ad og på hinanden, så de danner et bjerg. Malet i kraftige farver, der nærmest ser ud, som om de er sprøjtet på, er Jerszy Seymours køkken alt andet end almindeligt, og skal man bruge noget i de øverste skabe, må man tage den stige i brug, som Seymour stiller til rådighed.

Peter Boel
Foto: Peter Boel

Den stærke orange farve danner baggrund for de redskaber, som Jerszy Seymours vil have os til at bruge i sit køkken.

På væggen hænger redskaber, man kan bruge, hvis man skal kokkerere, og i rummet ved siden af er der opstillet et spisebord med en tilhørende taburet, hvor man kan indtage sin mad. En skrigende orange farve dækker møblerne, der er fremstillet i et plastiklignende materiale, der får alt inventaret til at se ud, som om det er lavet i modellervoks – hvilket er med til at trække den sidste rest af alvor ud af Jerszy Seymours køkkeninstallation.

Det er her, man bliver lidt forvirret. For Jerszy Seymour, der blev født i 1968, er opvokset i London og nu bosiddende i Berlin, er faktisk uddannet designer. Han kan skabe ting, der har en ægte funktion, og han har arbejdet sammen med både Magis, Alessi og Vitra; efter sigende er han en af den britiske designer Jasper Morrisons store idoler.

Er det kunst?

Jasper Morrison er funktionalist til fingerspidserne og skaber intet overflødigt, men han er også optaget af, hvad design overhovedet kan og skal. I en tid, hvor vi har så rigeligt af alt – i hvert fald mange af os – må man som formgiver konstant spørge sig selv, om vi skal bruge flere møbler og flere ting til køkkenet.

Sådan tænker Jasper Morrison, og det betyder, at de ting, han designer, er så fri for dekoration og modeluner, at de kan bruges nu og i al tid fremover.

Hvad sker der med design, når man vrider så meget i det, at det ikke længere kan bruges?

Umiddelbart er det ikke til at afkode, hvad Jerszy Seymour vil sige med sit dekonstruerede køkken, sine møbler og vægmaleriet ’Abstract Cave-ism’. Det hele ligger meget langt fra traditionelt design, og placeret i de hvide, tomme gallerirum fremstår det som ren kunst – helt blottet for funktion. Men Jerszy Seymour får os til at overveje, hvordan et køkken skal se ud, og hvordan en ordentlig taburet bør se ud, før vi overhovedet kan tage det seriøst.

Design, funktion og forbrug

Hvad sker der med design, når man vrider så meget i det, at det ikke længere kan bruges? Skal de ting, vi skaber i dag, overhovedet løse praktiske problemer, eller skal tingene i virkeligheden fortælle os, at vi ikke har brug for flere ting?

Jerszy Seymour kommer ikke selv med svaret, men med sine værker holder han et spejl op for os forbrugere. Han holder også et spejl op over for designbranchen og for den traditionelle dyrkelse af gesamtkunstwerket, hvor alle elementer helst skal spille sammen, som man blandt andet kan se det i Arne Jacobsens Royal Hotel, hvor han designede alt helt ned til dørhåndtag og knopperne på gardinstængerne.

Annonce

I Jerszy Seymours verden er der ikke noget, der rigtig passer sammen. Hans ting stikker i alle retninger og kommenterer med deres grove og klodsede formsprog den dyrkelse af det perfekte og det smukke, som vi er underlagt.

Skal design ikke kunne mere end at løse indretningsopgaver? Skal vi kun omgive os med smukke ting? Det er måske nogle af de spørgsmål, som Jerszy Seymour stiller.

Måske – for det er faktisk lidt svært at vide, hvad han vil sige os. Og svært at vurdere, om det er nok bare at stille en masse spørgsmål. Især når man ikke kan finde svarene i hans værker.

Det er derfor, det er så underholdende og opløftende at se ’Sacred Mountain’. Alt er til forhandling – selv køkkenets status som den varme og hyggelige kerne i ethvert hjem. Og nu ved vi, at man sagtens kan male et køleskab.

Læs mere:

Læs mere

Annonce

For abonnenter

Annonce

Podcasts

  • Pelle Rink/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?
    3. juli: Hvorfor undersøger medierne ikke om drab på Bornholm var racistisk?

    Henter…

    I sidste uge døde en 28-årig mand i Nordskoven ved Rønne. Senere samme dag anholdt de to brødre, som nu sidder fængslet. De har indrømmet, at de slog manden i skoven, men nægter et overlagt drab. Den døde mand var sort, og de to anholdte er hvide. En af dem har en video liggende på Facebook, hvor man kan se, at han har et hagekors på benet. Og ifølge politiet lagde en af dem et knæ på den dræbtes hals. Ligesom da George Floyd blev dræbt af betjente i USA.

    Alligevel tror politiet ikke, at drabet handler om race. Men kan det være rigtigt? Hvorfor tror medierne på politiet? Og har Politiken gjort det godt nok?

  • Brendan Smialowski/Ritzau Scanpix

    Du lytter til Politiken

    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden
    2. juli: Jagten på hende, der skal stå ved siden af Joe Biden

    Henter…

    Joe Biden er favorit til at vinde det amerikanske valg til november, og foran ham venter en lang og beskidt valgkamp. Inden for den næste måned skal han vælge sin vicepræsidentkandidat. Og den beslutning er endnu vigtigere for Biden, end den har været for andre kandidater.

  • Claus Nørregaard/POLITIKEN

    Mafiaen og andre kriminelle tjener masser af penge på matchfixing. Men i Danmark bliver man sjældent straffet når man arrangerer resultatet af en fodboldkamp, også selvom politiet har undersøgt en stribe sager. Men hvorfor sker der ikke noget, når man snyder?