Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon

Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Læs nu
Du har ingen artikler på din læseliste
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Foto: © Victoria & Albert Museum, London/©Victoria & Albert Museum, Lond
Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Er dette Leonardo da Vincis eneste tilbageværende skulptur?

I årevis fik en helt anden kunstner, Antonio Rossellino, æren for det leende Jesusbarn på skødet af sin mor, men italienske forskere mener nu, at de har beviserne.

Kultur
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Holdet af journalister, der forleden slog kreds om montren med terrakottaskulpturen, var imponerede. De betragtede Jomfru Maria med det leende barn på skødet, og de lyttede til den italienske kunsthistoriker og renæssanceekspert Francesco Caglioti, der fremlagde sine argumenter for, hvorfor han mente, at skulpturen med sikkerhed var af Leonardo da Vinci. Det skriver den britiske avis The Guardian, der var til stede ved pressevisningen af udstillingen ’Verrocchio: Il maestro del Leonardo’ i Palazzo Strozzi i Firenze.

Hidtil har man ment, at alle Leonardo da Vincis skulpturer var gået til. Men ifølge den italienske renæssanceekspert har man overset skulpturen, fordi den fejlagtigt var tilskrevet en anden kunstner, Antonio Rossellino.

Fejlen skulle være blevet begået af direktør for British Museum John Pope-Hennessy, som var stor Rossellino-entusiast, og som med løs hånd skulle have sat yndlingskunstnerens navn på de værker, han fandt særlig gode.

Det italienske hold har imidlertid ifølge The Guardian fundet indikationer på, at skulpturen blev skabt af da Vinci. Dels er der ligheder mellem de draperinger, man ser i kjolen, og draperinger i andre da Vinci-værker. Dels har de fundet tegninger, hvor da Vinci har portrætteret babyer med levende mimik. Den slags var ikke comme il faut i det 15. århundrede, hvor en leende Jesus kunne blive anset for blasfemisk.

Netop den observation har fået Francesco Caglioti til at pege på renæssancekunstnerens notesbøger, hvor han beskriver problemer, han løb ind i som ung, da han portrætterede Jesusbarnet. Ifølge kunsthistorikeren var Leonardo da Vinci en ung mand på 19-20 år, da han formede skulpturen.

Normalt befinder den sig i samlingen på V&A i London. På det britiske museum har man ifølge The Guardian udtalt sig noget mere forsigtigt om den italienske ’opdagelse’: »I 1899 blev en mulig tilskrivning til Leonardo da Vinci foreslået, så professor Cagliotis forskning åbner diskussionen om kunstneren på ny«, lyder det i udtalelsen.

Annonce

Annonce

Annonce

Podcasts

  • Du lytter til Politiken

    Vi holder sommerferie men...
    Vi holder sommerferie men...

    Henter…
  • Margethe Vestager taler til EU's kokurrencekommission, februar 2019. Photo by Aris Oikonomou / AFP.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?
    Hør podcast: Statsministerens rådgiver på ny magtfuld post - et demokratisk problem?

    Henter…

    Dagens politiske special kigger på magtfordeling og nye poster i politik, både i Bruxelles og Danmark. EU har fået nye topchefer, og herhjemme har Mette Frederiksen tildelt sin særlige rådgiver, Martin Rossen, en magtfuld position i Statsministeriet. Er det et demokratisk problem?

  • Campingpladsen på årets Roskilde Festival er åbnet og deltagerne fester mellem teltene indtil pladsen åbner onsdag.

    Du lytter til Politiken

    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn
    Hør podcast: Roskilde: Det sidste frirum for præstationskulturens børn

    Henter…

    Campingområdet på Roskilde Festival er et parallelsamfund - en by af luftmadrasser, øldåser og efterladte lattergaspatroner. En stærk kontrast til de unges strukturerede hverdag. Men hvordan føles friheden? Og hvordan er det lige med kærligheden, når intet er, som det plejer?

Forsiden